ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ ДОСЛІДЖЕННЯ ІНТУЇЦІЇ У ПРОЦЕСІ УХВАЛЕННЯ РІШЕНЬ

Ключові слова: психологічний аспект, інтуїція, ухвалення рішень, управлінські рішення, успішність, діяльність, особистість, менеджер, бізнес

Анотація

У статті наведено результати теоретичного дослідження психологічного аспекту вивчення інтуїції у процесі ухвалення рішень. Вивчається взаємозв’язок між різними аспектами інтуїції й іншими поняттями, як-от суб’єктивна й об’єктивна істина, почуття та факт, інтуїція та раціональна логіка, свідоме та несвідоме, а також між інтуїцією та реальністю. Учені розглядають різні можливості використання інтуїції, зокрема її як засіб пізнання, зв’язок з інтелектом, вплив усвідомленого та неусвідомленого досвіду, роль у творчій діяльності й у процесі ухвалення рішень. Проте дослідники висловлюють занепокоєння щодо хибних уявлень і можливих спотворень в інтерпретуванні психічних реакцій, власних почуттів, емоцій і вчинків. Мета статті полягає у вивченні психологічних особливостей проблеми інтуїції у процесі ухвалення рішень. Дослідження психологічного аспекту інтуїції у процесі ухвалення рішень може пролити світло на важливі моменти, які можуть стати основою для розроблення нових методів вирішення проблем з використанням інтуїтивного мислення, інтуїтивної діяльності, особливо корисних у контексті науки, творчості, бізнесу й управління. У сфері бізнес-діяльності й управління часто постає необхідність швидкого ухвалення рішень в умовах невизначеності та непередбачуваності. Водночас використання інтуїції може стати ключовим аспектом в ухваленні таких рішень, що наголошує на важливості розуміння її ролі для успішного функціонування як окремих фахівців, так і всієї організації. Лідери та менеджери часто вдаються до використання інтуїції під час ухвалення стратегічних і тактичних рішень. Розуміння механізмів функціонування інтуїції та методів її розвитку може сприяти підвищенню їхньої ефективності в лідерстві над підлеглими й управлінні компанією загалом. Подальше психологічне дослідження інтуїції у процесі ухвалення рішень може розкрити важливі аспекти, які можна використовувати для розроблення ефективних стратегій психологічної підготовки персоналу в різних сферах діяльності. Це, у свою чергу, може сприяти покращенню професійних результатів фахівців та загальної продуктивності організації.

Посилання

Канеман Д. Мислення швидке й повільне. Київ : Наш формат, 2017. 480 с.

Моляко В.О. Психологічна проблема творчого потенціалу. Актуальні проблеми психології. Проблеми психології творчості та обдарованості : збірник наукових праць. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. С. 6–13.

Поліщук О.П. Інтуїція. Природа, сутність, евристичний потенціал. Київ : Парапан, 2010. 228 c.

Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту : монографія. Київ : Нора-Друк, 2002. 298 с.

Татенко В.О. Колективна інтуїція у прогнозуванні соціальних явищ : монографія ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-Лтд, 2023. 100 c.

Чернявська Т.П. Управління інтуїцією: ресурс успішності лідерів бізнесу. Теорія і практика управління соціальними системами : науково-практичний журнал. Харків : НТУ ХПІ. 2010. № 3. С. 91–97.

Agor W.H. The logic of intuition: How top executives make important decisions. Organizational Dynamics. 1986. Vol. 14 (3). P. 5–18.

Barrafrem K., Hausfeld J. Tracing risky decisions for oneself and others: The role of intuition and deliberation. Journal of Economic Psychology. 2020. Vol. 77. Issue C. P. 1–46.

Bastic T. Intuition: How we Think and Act. New Jersey, USA : John Wiley & Sons Incorporated, 1982. 280 p.

Epstein S. Emotions and psychology from the perspective of cognitive-experiential self-theory. Emotions in psychopathology: Theory and research, Series in affective science / W.F. Flack and J.D. Laird (eds.). New York : Oxford University Press, 1998. P. 57–69.

Gilhooly K.J. Incubation and intuition in creative problem solving. Front. Psychol. 2016. Vol. 7. P. 1076–1101.

James W. The Principles of Psychology. In two volumes. Vol I. New York : Henry Holt and Company, 1890. 700 p.
Опубліковано
2024-08-17