EMPIRICAL STUDY OF COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL MOBILITY OF ATHLETES

Keywords: communicative competence, components of communicative competence, empirical indicators, professional mobility of athletes, adaptation, communication.

Abstract

The article substantiates the role of professional mobility of athletes as a key factor in designing the career path of athletes. It is determined that one of the indicators of success of professional mobility of athletes is their communicative competence, which allows not only to solve problems of interpersonal interaction or subject’s needs, but also to be a factor of professional growth and social adaptation. It has been proven that communication is an integral part of sport, it directly affects the course and effectiveness of competitive activities and in general, plays an important role in sport. An athlete’s sport career directly depends on how he develops a relationship with the coach, how he feels in the team, how he manifests himself as a leader, how competently he receives information about opponents, unravels their plans and hides his own, thus conclusion is made that communication is a professionally important quality for the athlete. As can be seen from the analysis conducted by the method of “Diagnosis of the dominant strategy of psychological protection in communication” by V. V. Boyko, the scales Peacefulness (M = 8.458; SD = 4.007) and Aggression (M = 8.124; SD = 4.007) are characterized by the largest average group values; According to the method of “Determining the style of behavior in a conflict situation” by K. Thomas, the scales Cooperation (M = 7,215; SD = 1,942) and Rivalry (M = 6,339; SD = 1,885) are characterized by the largest average group values; the scales Communicability (M = 6,554; SD = 1,595) and Independence (M = 5,916; SD = 2,093) are also characterized by the largest average group values; the adaptability of the studied alpine ski athletes is at an average level. Based on the study, we believe that the communicative competence of the individual is revealed in: relation to people, to himself, in peculiarities of relationships between people, the ability to control and regulate behavior, competently argue position. Also communicative competence manifested in the ability to model personality of the interlocutor, to achieve communicative intention with the help of verbal and non-verbal means and technologies, thus be productive in a conflict situations.

References

1. Власова О. І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: монографія. — К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. — 308 с.
2. Гиренко Л. А., ГоловинМ. С., Колмогоров А. Б., Айзман Р. И. Функциональные резервы юношей, занимающихся лыжным спортом // Science for Education Today.— 2012. — 10 (6). — С. 45–49.
3. Дворецкая Ю. Ю. Личностные особенности специалистов с разным уровнем профессиональной мобильности // Человек. Сообщество. Управление: взгляд молодого исследователя. — Краснодар, 2007. — С. 117–142.
4. Исмагилова Ф. С. Профессиональный опыт специалистов и управление в условиях рыночной экономики. — М, 2000. — 382 с.
5. Ільїна Ю. Ю. Адаптивність особистості як умова перцептивно-інтерактивної компетентності / Харківський національний університет внутрішніх справ УП // Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави: Міжнародна науково-практична конференція. — URL: http:// repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/7709
6. Мирошниченко С. С. Исследование характерологических коррелятов дисфункциональных убеждений учащихся вузов. Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. — 2014. — 4 (110). — С. 93–97.
7. Нестерова Т. В., Кожанова О. С. Фактори індивідуально-психологічної та психофізиологічної сумісності спортсменок при відборі в команди з групових вправ художньої гімнастики. — URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/ eprint/970/1/T_Nesterova_O_Kojanova_PPMBPFVS_GI. pdf
8. Олійник М. О., Олійник І. С. Порівняльна оцінка способів реагування в конфлікті в колективах студентської академічної групи та волейбольної команди, 2016. — URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/463 8/1/16%D0%9E%D0%BB%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%BA %D0%9C%D0%9E_110-112.pdf.
9. Павленкович С. С. Стратегии поведения студентов-спортсменов с разными личностными особенностями в конфликтных ситуациях // Конфликты в современном мире: международное, государственное и межличностное измерение: материалы V Международной научной конференции, Саратов, 08 апреля 2016 года. — Саратов: Перо, 2016. — С. 644–648.
10. Пілецька Л. С. Професійна мобільність особистості як одна зі складових соціальної мобільності // Філософія, соціологія, психологія. — 2011. — 16 (2).— С. 280–287.
11. Thomas K. W. Thomas-Кilmann conflict mode. TKI Profile and Interpretive Report, 2008. — С. 1–11.
Published
2023-08-22