PECULIARITIES OF POST-TRAUMATIC DIAGNOSIS OF SCHOOLCHILDREN WITH SPEECH DISORDERS

Keywords: diagnosis of PTSD, children, speech disorders, PTSD

Abstract

Military events in Ukraine cause mental trauma to children. Children with special educational needs experience psychotrauma more severely than all others – the level of their adaptive capabilities is lower, coping strategies are not perfect, reactions to a traumatic event are reactive and have their own specificity, which is due to the existing disorder. Researching changes at all levels of a child’s functioning as a result of psychotrauma, taking into account the existing disorder along with understanding the possibilities of the available tools for diagnosing PTSD in children with speech disorders is important for providing quality psychological help to traumatized children. This issue has not received due attention in the scientific literature. Little researched is the issue of diagnosis of children whose speech disorder is related to experienced traumatic event. There is a lack of research on the diagnosis of PTSD in children in the context of an ongoing military conflict. The article provides data on changes in the emotional, behavioral, and cognitive spheres of functioning of a child with speech disorders. It was noted the need to use tools that take into account the existing disorder when diagnosing a child with PTSD. Projective drawings and sand therapy are effective methods for diagnosing children with speech disorders due to psychotrauma. Other methods can be used for diagnosis if the child is ready to verbally cooperate with a specialist.

References

Бровченко А., Хижняк М. Особливості переживання психотравми дітьми з порушеннями психофізичного розвитку під час війни. Перспективи та інновації науки. 2023.
Т. 4 (22). С. 357–370. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-4(22)-357-370.

Вааранен-Валконен Н., Заварова Н. Психологічна підтримка та допомога дітям, які пережили травматичні події : навчально-методичний посібник / ред. О. Калашник. Київ, 2022. 100 с. URL: https://rm.coe.int/manual-for-psychologists-web/1680a9754f.

Герасименко Є. Діагностика і психотерапія психогенних порушень у дітей із родин вимушених переселенців. Медична психологія. 2016. Т. 1. № 2. С. 79–82. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mpsl_2016_11_2_19.

Гудименко В., Ужченко І. Корекція посттравматичного стресового розладу у дітей з особливими освітніми потребами. Спеціальна освіта та соціальна інклюзія: виклики ХХІ століття : матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Запоріжжя, 22 листопада 2023 р. Запоріжжя, 2023. С. 10–11. URL: https://www.znu.edu.ua/faculty/spp/students/zb__rnik_tez_konferents__yi_22_11_2023.pdf#page=11.

Діти і війна : монографія / В. Зливков та ін. Київ ; Ніжин : ПП Лисенко М.М., 2023. 221 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/734177/1/War_Kids_2022_VL_Zlyvkov_ok.pdf.

Довгань Н. Надзвичайні ситуації і психологічне благополуччя: індикатори стану. Проблеми політичної психології. 2022. Т. 12 (26). С. 31–44. https://doi.org/10.33120/popp-Vol26-Year2022-116.

Завацька Л. Соціально-психологічний супровід дітей та підлітків, які постраждали внаслідок воєнних дій. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат : матеріали ІІ Всеукра-
їнської міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю на базі інклюзійно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, 20 жовтня 2022 р. Тернопіль, 2022. С. 78–81. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/27185/1/Zavac.pdf.

Психологічна допомога дітям з особливостями психофізичного розвитку у подоланні наслідків перебування у зоні військового конфлікту / Н. Макарчук та ін. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 4. С. 68–74. URL: http://surl.li/tjyat.

Марціновська І. Корекція посттравматичного стресового розладу у дітей із зони військового конфлікту, які мають психофізичні порушення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Кам’янець-Подільський, 2020. 311 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/Д_26.053.23/Martsinovska.pdf.

Пророк Н. Особливості посткризової психологічної діагностики дітей. Освіта України в умовах військового конфлікту на Донбасі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Лисичанськ, 27 лютого 2017 р. Лисичанськ, 2017. С. 157–161. URL: https://lib.iitta.
gov.ua/709099/1/Пророк2017_2.pdf.

Психологічна допомога постраждалим унаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник / З. Кісарчук та ін. ; ред. З. Кісарчук. Київ : Логос, 2015. 206 с. URL:
http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/handle/123456789/2108.
Published
2024-08-17