PSYCHODIAGNOSTIC TOOLS FOR STUDYING THE COMPONENTS OF FUTURE PSYCHOLOGISTS’ READINESS FOR PERSONAL AND PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT

Keywords: readiness for personal and professional self-development; internality; future psychologists; cognitive, axiological and motivational, behavioral components of future psychologists’ readiness for personal and professional self-development; psychodiagnostic tools

Abstract

The methods suitable for the study of readiness for personal and professional self-development are described in the article. Topicality of the article is determined by the insufficient study of the components of future psychologists’ readiness for personal and professional self-development in the context of their internality. So there is a need to choose psychodiagnostic tools for solving this problem. As a result of the analysis of literary sources, the author found that in modern studies future psychologists’ readiness for personal and professional self-development had been studied by author’s questionnaires, projective methodologies, personal questionnaires with modified instructions. At the same time, tests that are specially designed to measure the propensity to self-development and its indicators are worth attention. Based on theoretical analysis of scientific publications, the author identified three components of the future psychologists’ readiness for personal and professional self-development: cognitive, axiological and motivational, behavioral. Methods, proposed for psychodiagnostic study of these components, are described in the article. The author gave a justification of each method’s use as a psychodiagnostic tool for the study of the components of the future psychologists’ readiness for personal and professional self-development in the context of their internality. The perspective of future research is to use the chosen methods to study the influence of internality on the readiness of students-psychologists for personal and professional self-improvement.

References

1. Адамська З. Суб’єктність у системі професійно значущих якостей особистості майбутніх психологів. Психологія особистості. 2011. № 1. С. 51–58.
2. Базілевська Л. Розвиток професійної рефлексії майбутнього психолога у контексті становлення його професіогенезу. Молодь і ринок. 2014. № 4. С. 88–91.
3. Барчій М. С. До проблеми професійного становлення майбутніх психологів. Вісник Національного університету оборони України. 2015. № 3(46). С. 14–19.
4. Затворнюк О. М. Формування у майбутніх психологів готовності до професійного самовдосконалення: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 310 с.
5. Зеер Э. Ф., Шахматова О. Н. Личностно ориентированные технологии профессионального развития специалиста. Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 1999. 245 с.
6. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. Санкт-Петербург : Питер, 2006. 512 с.
7. Кузікова С. Б., Кузіков Б. О. Конструювання методики дослідження саморозвитку особистості. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : збірник наукових праць. 2010. № 2(29). С. 106–112.
8. Личностная и профессиональная рефлексия: психологический практикум / сост. Г. С. Пьянкова; Краснояр. гос. пед. ун-т им. В. П. Астафьева. Красноярск, 2012. 135 с.
9. Сопов В. Ф., Карпушина Л. В. Морфологический тест жизненных ценностей. Прикладная психология. 2001. № 4. С. 9–30.
10. Штепа О. С. Тенденції особистісного саморозвитку майбутніх психологів: ресурсний аспект. Вісник Львівського університету. Серія: Філософські науки. 2013. Вип. 16. С. 232–240.
Published
2023-08-03