STRUCTURAL-FUNCTIONAL COMPONENTS’ ASSERTIVENESS AS A MECHANISM OF STRATEGY CHOICE BEHAVIOR STATUS

  • V. Moyseyenko
Keywords: assertiveness, status, status behavior, structural and functional model, student youth.

Abstract

The paper States that the strategy of behavior includes dynamic stereotypes, mental strategies and ways of emotional response to the situation of interpersonal interaction, leading to the achievement of a certain goal. The purpose of the article is to describe the theoretical structural-functional model of assertiveness as a mechanism for choosing a strategy of status behavior, to analyze the structural components of the model and to substantiate the complex of diagnostic research methods. It is noted that staying in the status of a student of a higher education institution involves the development of new competencies, new behavioral strategies, the development of professionally important qualities. It is argued that assertiveness allows a person to set goals, goals, realize their abilities, desires and aspirations. It is stated that choosing between priorities and directions of realization of the goal, the student youth develops a certain strategy of behavior. A structural and functional model of assertiveness as a mechanism for choosing the strategy of status behavior is proposed, the components of assertiveness and the strategy of status behavior are presented and described. The expediency of using a certain set of techniques to study the influence of assertiveness on the choice of strategy of status behavior of students is substantiated. Theoretical structural and functional model of assertiveness as a mechanism for choosing a strategy of status behavior is presented and substantiated. The essence of the main components of assertiveness and behavior strategy are identified and revealed. The expediency of a certain set of methods to detect the manifestation of the status behavior strategy and to study the structural components of assertiveness is substantiated.

References

1. Безрукавая Я. В. Особенности статусного поведения людей с разными уровнями макиавеллизма / Я. В. Безрукавая, Т. В. Кочетова // Психологическая наука и образование. — 2013. — № 2. — С. 81–95.
2. Коломинский Я. Л. Социальная психология взаимоотношений в малых группах. — М.: АСТ, 2010. — 448 с.
3. Лабезна Л. П. Соціально-психологічні детермінанти адаптивної копінг- поведінки студентської молоді в освітніх закладах різного типу: дис. … канд. психол. наук: 19.00.05 / Лабезна Лариса Петрівна. — Сєвєродонецьк, 2017.
4. Лучків В. З. Психологічні особливості розвитку асертивності в юнацькому віці: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Лучків Віталія Зіновіївна. — Житомир, 2017. — С. 41–42.
5. Марчук Л. М. Соціально-психологічні особливості формування асертивної поведінки у професійному становленні майбутніх психологів: дис. … канд. психол. наук: 19.00.05 / Марчук Лариса Миколаївна. — Київ, 2016.
6. Мойсеєнко В. В. Аналіз наукових підходів дослідження поняття «асертивності». / В. В. Мойсеєнко // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. — Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2017. — Вип. 5, т. 1. — С. 170–175.
7. Мойсеєнко В. В. Основні характеристики статусної поведінки / В. В. Мойсеєнко // Соціокультурні та психологічні виміри становлення особистості : матеріали Всеукраїнської (із міжнародною участю) науково- практичної конференції (5–6 жовтня 2017 року, м. Херсон). — Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017 — С. 94–97.
8. Попова И. В. Особенности ассертивности в подростковом возрасте: дис. … канд. психол. наук: 19.00.13 / Попова Ирина Викторовна. — СПб., 2011. — 246 с.
9. Хохлова Е. В. Конструктивная агрессивность в формировании навыков ассертивного поведения студентов вуза: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Хохлова Елена Васильевна. — Нижний Новгород, 2008. — С. 44–45.
Published
2023-08-18