THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL IDENTITY OF SPECIAL EDUCATION SPECIALISTS

Keywords: children with special educational needs, self-awareness of specialists, special and inclusive education, self-improvement

Abstract

The article presents the results of the theoretical and methodological analysis of research on the professional identity of specialists (correctional teachers, speech therapists, psychologists, orthopedists, special (practical) psychologists, special education teachers). The basic scientific basis is the research of modern Ukrainian scientists who have focused on the role and importance of professional identity of teachers and future specialists who receive higher education at universities and experience psychological dissonance during their pedagogical work. The interdependence between the psychological readiness of a specialist and the level of development of his/her professional self-awareness is determined. The theoretical model of psychological readiness, which is a trigger for teachers to realize the quality of their own professional actions and consists of the following components: personal, operational, functional, evaluative and regulatory, is defined. Other psychological schools suggest that in the process of pedagogical activity, teachers should carry out self-assessment, self-correction, self-determination, intellectual efforts, volitional operations, determine their mental state in the format of the self-concept, which includes awareness of their goals, assessment of real conditions, determination of the most likely ways of self-registration of difficulties, prediction of the result and ways to improve it. It is found that in the literature there is still a scientific discussion of the influence of the structured logically presented tendency of the teacher’s self-awareness on the improvement (invariant) of their professional qualities (the ability to select the content of education, upbringing and development of the child, the formation of students’ motivation to obtain the best result; development and implementation of innovative technologies, conducting experimental classes, flexible transformation of mental models of communication in relations between children and professional challenges that push (stimulate) the teacher to change. It is proposed to be used during the correctional and pedagogical activities of specialists with children with special educational needs (students with intellectual, autistic, speech, kinesthetic, regulatory (behavioral) disorders). Systematically conduct self-analysis of psychological difficulties that arise during interaction with children of different nosological groups. The psychological mechanisms of the discrepancy between the knowledge of specialists about the clinical and psychological features of their behavior and regulation and the internal anxiety of specialists in special and inclusive education are revealed. Strategies for correctional teachers to work out the system of independent development of self-awareness are proposed.

References

Боришевський М. Психологічні механізми розвитку особистості. Педагогіка і психологія. 1996. № 3. С. 26–33.

Вітковська О. Професійне самовизначення як життєва проблема особистості. Педагогіка і психологія. 1998. № 3. С. 171–179.

Гриньова О. Психологічні особливості професійного самовизначення майбутніх учителів в умовах підготовки за двома спеціальностями : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2008. 20 с.

Метельська Н. Професійна самосвідомість майбутніх педагогів як складова їх професійного самовизначення. Психологія і особистість. 2015. № 2 (8). Ч. 2. ISSN 2226-4078.

Омельченко М. Психологія професійної свідомості корекційного педагога : дис. ... докт. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2021. 476 с.

Римар Л. Формування професійної самосвідомості майбутніх учителів у процесі вивчення педагогічних дисциплін : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2021. 214 с.

Сайко Х. Суб’єктно-особистісна готовність корекційного педагога до виховання дітей з аутизмом: : автореф. дис…. канд. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2016. 20 с.

Стахова О. Професійно-педагогічна самосвідомість особистості як предмет науково-практичних досліджень. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. Вип. 27 (51). С. 109–114.

Сидорович О. Психологічні чинники формування професійної самосвідомості майбутніх спеціальних педагогів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2021. 21 с.

Шульженко Д. Освітньо-психологічна інтеграція (інклюзія) дітей з аутизмом : монографія. 2 вид. Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова, вид-во Хортицької національної академії, 2024. 448 с.

Шульженко О. Емоційна стійкість майбутнього фахівця як психологічний чинник його готовності до корекційної роботи з аутичними дітьми : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.08. Київ, 2021. 18 с.

Яблонська Т. Розвиток здатності до рефлексії у професійному становленні особистості вчителя початкових класів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2000. 199 с.
Published
2024-08-17