MODERN TECHNOLOGIES OF CHILDREN’S EDUCATION WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS

Keywords: autistic spectrum disorders, children with autistic spectrum disorders, autism, innovative technologies, modern methods of correctional and pedagogical work with children with autistic spectrum disorders

Abstract

The characteristics of the development of a child with autism spectrum disorders are given. The peculiarities of the autistic spectrum are characterized, which cause disturbances in communication, social interaction, and behavior of the child, which complicates the process of its integration into society. Today, the issue of finding modern and effective teaching technologies for children with autism spectrum disorders is being raised in the Ukrainian scientific community. The article highlights modern views on the nature of the problems of children with autism spectrum disorders. The content of innovative technologies in working with children with autism spectrum disorders is revealed and justified. Based on domestic and foreign practices. It is emphasized that when working with children with autism, it is necessary to take into account their peculiarities of perception and sensory work. It was concluded that the use of the technology system in working with children with autism spectrum disorders has technologies in which the main goal is the development of the child’s speech. It was established that all technologies must be used in a single system.

References

Інформаційні технології навчання учнів з аутизмом / В. Андруник та ін. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/feb/15582/181912maket-76-88.pdf.

Базима Н. Розвиток мовлення дітей з аутизмом. Харків : Ранок ; ВГ «Кенгуру», 2018. 114 с.

Підготовка фахівців до навчання дітей з особливими освітніми потребами / Г. Білавич та ін. Підвищення якості вищої медичної освіти. 2023. № 2. С. 5–10.

Інноваційні технології в корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами : навчально-методичний посібник / за заг. ред. Л. Галенко. Харків : Друкарня «Мадрид», 2018. 110 c.

Коломоєць Т., Ворох В. Розвиток мовлення дітей із аутизмом сучасними дидактичними засобами. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 8 (102). С. 27–40.

Сильченко В. Дитячий аутизм – проблема сучасності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». 2020. № 39. С. 90–97.

Скрипник Т. Освіта дітей з аутизмом: від міфу до реальності : навчально-наочний посібник. Київ : Гнозіс, 2014. 26 с.

Скрипник Т. Комплексна програма розвитку дітей з аутизмом (на допомогу фахівцям) : науково-методичний посібник. Київ : Імекс-Лтд, 2013. 54 с.

Тарасун В. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом : навчальний посібник для вищих навчальних закладів. Київ : Науковий світ, 2004. 100 с.

Хаустов А. Практичні рекомендації щодо формування навичок соціальної гри у дітей з розладами аутистичного спектра. Практика управління ДОУ. 2013. № 1. С. 41.

Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при розладах аутистичного спектра. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/62031___62031.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. URL: https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm.

Tortosa Francisco Nicolás. Еecnologías de ayuda en personas con trastornos del espectro autista : guía para docents ; Colegio Público de Educación Especial para Niños Autistas “Las Boqueras”. URL: http://diversidad.murciaeduca.es/tecnoneet/docs/autismo.pdf.
Published
2024-08-17