THE PECULIARITIES OF MENTAL STATES OF ENGINEERING EDUCATION STUDENTS UNDER CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Keywords: mental states, learners, education, educational activity, distance education, engineering profession

Abstract

The article presents the results of an empirical study on the peculiarities of education seekers’ mental conditions during distance education, using engineering students as an example. It has been theoretically analyzed that both positive and negative mental conditions have a direct impact on achievement, academic progress and results in specific activities of students, as well as the formation of their professional competency and personality traits. According to the results of empirical research, it is shown that during the education process student youth experience various mental states, which differ in the degree of severity, composition, and connection peculiarities between them. An average level of anxiety, aggression and rigidity was determined among most of the interviewed achievers. It has been clarified that most of the students shows signs of fatigue from the conditions of the remote mode of the educational process, an increased level of irritation, a decrease in the effectiveness of learning, and a lack of desire to engage in other types of activities, which corresponds to a weak and moderate level of asthenia. According to the results of the correlation analysis, negative correlations were established between the mental states of the students, their individual psychological properties and components of emotional intelligence.

References

Ігумнова О. Генеза негативних психічних станів студентів та їх психокорекція : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Острог, 2014. 20 с.

Кириленко Т. Психологія спорту. Регуляція психічних станів : навчальний посібник. Київ : КНУ, 2002. 112 с.

Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності / М. Кузнєцов та ін. Харків : ХНПУ, 2015. 338 с.

Москалець В. Структурно-функціональна організація особистості. Психологія і суспільство : український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. 2010. № 2 (40). С. 20–26.

Пітулей В. Особливості впливу дистанційного навчання на психіку студента та викладача. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2021. № 12. С. 64–68.

Поцілуйко-Григоряк Г. Особливості психічних станів здобувачів освіти інженерного фаху в умовах дистанційного навчання: кваліфікаційна робота : 053. Слов’янськ ; Дніпро, 2023. 73 с.
Published
2024-08-17