RESILIENCE: MAIN CONCEPTUAL STAGES OF FORMATION, ESSENCE AND PERSPECTIVES

Keywords: resiliency, resilience, resistance, stress resistance, stress, post-traumatic growth, protective factors

Abstract

The article examines and analyzes the evolutionary excursion to the question of the formation and development of the phenomenon of resilience, examines the main theoretical views and describes the main stages of the formation and development of the concept of resilience in the process of development of science and methodology, the prerequisites and sources of the origin of the term in psychology are indicated. Analyzing the existing scientific research of foreign and Ukrainian scientists, five main stages of the development of the concept of resilience were described. The descriptive stage is related to the definition of the traits and properties of an individual who has successfully overcome difficult life circumstances, the second stage is the stage of studying the interaction of risk factors with protective factors, the third stage is related to the study of the innateness of traits and abilities, the fourth stage is the study of acquisition opportunities skills, abilities, as resources that in the course of life help the individual to positively interact with risk factors, and the fifth, modern stage – the search for effective tools and psychotechnologies for the formation and development of a resilient personality with further post-traumatic growth. The definition of the concept of resilience by various authors is given, attention is paid to the variety of views and analogous terms used for the phenomenon. The actual definition of the concept is given and the process of finding means and mechanisms for the development of resilience is proposed to be considered as a perspective for further research.

References

Байкалова Н. Як психологічно допомогти собі та іншим під час війни. URL: https://www. work.ua/articles/expert-opinion/2862/ (дата звернення: 01.04.2024).

Грішин Е. Резильєнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Психологія». Листопад 2021. Вип. 64. С. 62–81.

Кокун О., Мельничук Т. Резилієнс-довідник : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.

Лазос Г. Резильєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. Т. 3 : Консультативна психологія і психотерапія. Вип. 14 ; Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Вінниця, 2018. С. 26–64.

Прокоф’єва Л. Аналіз феномену «резильєнтність»: вивчення та перспективи. Сучасна психологія: проблеми та перспективи : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції, 29 квітня 2021 р. Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2021. С. 122–127.

Ришко Г. Методологічне обґрунтування експериментального дослідження стресостійкості. Проблеми сучасної психологічної освіти в нових термінах. Педагогіка і психологія. 2014. № 1. С. 239–247.

Стрес: від Ганса Сельє до сьогодні / Ш. Сабо та ін. ; Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Наукове товариство ім. Шевченка. Львів, 2019. 120 с.

Федорчук В., Комарніцька Л. Психологічне забезпечення резильєнтності суспільства в умовах постійного стресу. Освітня діяльність працівників соціально-психологічної сфери: виклики сьогодення та реалії : Всеукраїнська науково-практична конференція, м. Кам’янець-Подільський, 1 лютого 2022 р. Кам’янець-Подільський : НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», 2022. С. 225–228.

Хамініч О. Резильєнтність: життєстійкість, життєздатність або резильєнтність? Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2016. Вип. 6. Т. 2. С. 160–165.

Чернобровкіна В., Чернобровкін В. Феномен резилієнс у контексті соціоекологічного підходу і дискурсу. Психологія та психосоціальні інтервенції. 2020. Т. 3. С. 59–66. URL:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppi_2020_3_11.

Чиханцова О., Гуцол К. Психологічні основи розвитку резильєнтності особистості в період пандемії Сovid-19: практичний посібник ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2022. 128 с.

Ющенко І. Резильєнтність дитини в парадигмі ресурсного підходу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Психологічні науки». 2015. Вип. 128. С. 302–306. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2015_128_69.
Published
2024-08-17