TYPES OF MEMORIAL PERSPECTIVES IN AUTOBIOGRAPHICAL MEMORY

Keywords: autobiographical memory, perspective of a memory, Field perspective, Observer perspective.

Abstract

The aim of the present article was to show the results of theoretical analysis of modern studies about two types of perspective in autobiographical personal memories. Autobiographical Memory of a person contains all memories about events having lived through by oneself personally. Exactly these memories become decisive and supportive for identification of a person, personal goals and strategies for theirs achievement, self-esteem management, emotional control and personal life- path development. The structure of the memory itself plays significant role in the above mentioned strategies, where two perspectives of a memory perception are stood out: Field perspective and Observer perspective. In memories with Field perspective a person sees the memory of event by one’s own eyes and lives through those emotions having felt in the moment of event directly while in the memories with Observer perspective a person has possibility to watch oneself from an external vantage point «from the outside». Depending on the use of the perspective type different characteristics of the memory are available to a person and different perspectives allow to apply a memory for different cognitive goals and not only, moreover the studies demonstrate different activities in brain areas, depending on the use of perspective type. One of the most important distinction feature of perspectives these are real (Field perspective) and reduced (Observer perspective) emotional re-experiencing in the event. The memory with Observer perspective gives to a person significant preferences in analysis of the situation due to the emotional reducing. This gives possibility to use Observer perspective in the correction of negative and traumatic memories. The article emphasizes for further investigation of the autobiographical memory perspectives and their potential important role in the correction of negative and traumatic events consequences.

References

1. Болотова О. М. Специфіка технологій НЛП в роботі з негативними и травматичними спогадами (робота з вимушеними переселенцями, військовими та учасниками антитерористичної операції (первинная травма), співробітниками допоміжних професій і волонтерами (вторинна травма) / О. М. Болотова //Психичне здоров’я особистості у кризовому суспільстві: збірник тез ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (20 жовтня 2017 року) / упор. Н. М. Бамбурак. — Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. — С. 39–45.
2. Болотова О. М. Використання психоедуації і технік нейролінгвістичного програмування в роботі з вторинним травматичним стрессом / О. М. Болотова//Сучасний стан розвитку екстремальної та кризової психології: матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції. — Х.: НУНЦЗУ, 2017 — C. 32–35.
3. Bolotova O. N. The Three Level Education and First Psychological Aid in the organization of crisis situation assistance / O. N. Bolotova // Science Review — 2018. — Vol.6. — P. 24–26.
4. Математика и кибернетика в экономике: словарь-справочник / под ред. акад. Федоренко Н. П. — М.: Экономика, 1975. — 700 с.
5. Найссер У. Познание и реальность / У. Найссер. — М.: Прогресс, 1981. — 232 с.
6. Нуркова В. В. Память // Общая психология: в 7 т./ под редакцией Б. С. Братуся. — М.: Академия, 2006. — Т. 3. — 352 с.
7. Нуркова В. В. Культурно-исторический подход к автобиографической памяти: автореф. дис. ... доктора психологических наук: спец. 19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии — Режим доступу: http://www.psy.msu.ru/science/autoref/doc/nurkova.pdf
8. О’Коннор Д. Введение в нейролингвистическое программирование / Д. О’Коннор, Д. Сеймур. — Челябинск: Версия, 1997. — 287 с.
9. Фрейд З. Покрывающее воспоминание. — Режим доступу : russianimago. com/download.php?filename=images/magazin-books//2001/02.doc
10. Berntsen D., Rubin D. C. Emotion and vantage point in autobiographical memory// Cognition and Emotion. — 2006. — Vol. 20, № 8. — P. 1193–1215.
11. Chisholm J. D., Chapman C. S., Amm M., Bischof W. F., Smilek D. A Cognitive Ethology Study of First- and Third-Person Perspectives // PLoS. — 2014. — ONE 9(3):e92696. doi:10.1371/journal.pone.009269
12. Conway M. A., Pleydell-Pearce C. W. The construction of autobiographical memories in the self — memory system//Psychological Review. — 2000. — Vol. 107, № 2. — P. 261–288.
13. Conway M. A., Williams H. L. Autobiographical Memory. — Leeds, UK: University of Leeds, 2008 — P. 893–909.
14. Dilts R. B., DeLosier J. A. Encyclopedia of Systemic Neuro-Linguistic Programming and NLP New Coding. — NLP University Press, 2000. — Режим доступу: http://nlpuniversitypress.com/html2/Mi-My27.html
15. Esslen M., Metzler S., Pascual-Marqui R., Jancke L. Pre-reflective and refletive self-reference: A spatiotemporal EEG analysis // Neuro Image. — 2008. Vol. 42. — P. 437–449.
16. Kross E., Ayduk O., Mischel W. When Asking ’’Why’’ Does Not Hurt. Distinguishing Rumination From Reflective Processing of Negative Emotions // Psychological Science. — 2005. — Vol. 16, № 9. — P. 709–715.
17. Libby L. K., & Eibach, R. P. Looking back in time: Self-concept change affects visual perspective in autobiographical memory// Journal of Personality and Social Psychology — 2002. — Vol. 82. — P. 167–179.
18. Libby L. K., Eibach R. P., Gilovich T. Here’s Looking at Me: The Effect of Memory Perspective on Assessments of Personal Change // Journal of Personality and Social Psychology. — 2005. — Vol. 88, № 1. — P. 50–62.
19. McIsaac H. K., Eich, E. Vantage point in episodic memory // Psychonomic Bulletin and Review. — 2002. — Vol. 9. — P. 146–150.
20. Nigro G., Neisser U. Point of view in personal memories // Cognitive Psychology — 1983. — Vol. 15. — P. 467–482.
21. Rice H. J., Rubin D. C. Remembering from any angle : The flexibility of visual perspective during retrieval // Consciousness and Cognition. — 2011. — Vol. 20. — P. 568–577.
Published
2023-08-17