ПРОБЛЕМА МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ В ОСОБИСТІСНО- ДІЯЛЬНІСНОМУ ВИМІРІ

Ключові слова: особистість, діяльність, мотив, мотивація, мотиваційна сфера, мотиваційна установка, класифікація, стійкість

Анотація

Стаття присвячена аналізу проблеми мотиваційної сфери в особистісно-діяльнісному вимірі. У цьому аспекті суперечливість та неоднозначність вивчення мотиваційної сфери пояснюється дотичними багатовимірними, маловпорядкованими та суб’єктивно спрямованими дослідженнями цієї проблематики, проте наукове обґрунтування такого широкого погляду на мотиви та мотивацію потребує ґрунтовного аналізу та систематизації знань, виділених критеріїв, за якими здійснювалася класифікація та систематизація, було багато. Це припустимо, оскільки структура мотивації взагалі багатозначна за змістом і різними формами, але подібне різноманіття не дозволяє прямо чи опосередковано дослідити особливості мотивації в осіб із різними диспозиціями або у різних ситуаціях. Зокрема саме різноманіття підходів суттєво ускладнює вивчення особливостей мотивації жінок у бізнесі. Виходячи з неузгодженості великого обсягу матеріалу з проблеми мотивації, у статті розглянуто можливі варіанти класифікації та систематизації наукової інформації з досліджуваного напряму. Класифікація мотивів за видами передбачає критерії стійкості-нестійкості, традиційних форм людської активності (гра, вчення, професійна, суспільна діяльність), екстраінтернальної, суспільної та моральної спрямованості, темпоральні ознаки та ін., складність проблеми мотивів та мотивації особистості як однієї зі стрижневих у психологічній науці пов’язана не тільки із тим, що вона розкриває особливості суб’єктивного психічного відображення дійсності, але й із занадто широким проблемним полем, яке створює ілюзію опрацьованості та повного аналізу. Спроба класифікації мотивів за видами, традиційними форми активності (гра, вчення, професійна, суспільна діяльність) та темпоральними ознаками не охоплює можливих напрямів наукових розвідок, але дозволяє визначити перспективу емпіричного дослідження, зокрема звузити проблемну зону та виявити особливості мотивації сучасних жінок у бізнесі.

Посилання

1. Гараев А. А. Направления психодиагностического исследования мотивационно ценностных характеристик профессиональной идентичности / Гараев А. А.// Психологія у суспільстві, що трансформується: матеріали VI Харк. Міжнар. психол. читань, присвяч. пам’яті О. М. Лактіонова, квіт., 2010 р. — Х., 2010. — С. 62–66.
2. Елфимов Е. А. Внешняя и внутренняя мотивация как основа профессионального развития и самореализации в труде // Человеческий капитал. — 2013. — Выпуск 11 (59). — С. 102–103.
3. Замфир К. Удовлетворённость трудом. Мнение социолога / К. Замфир. — М.: Политиздат, 2003.
4. Ильин Е. П. Мотивы и мотивация /Е. П. Ильин. — СПб.: Питер, 202. — 512 с.
5. Ковалев В. И. Мотивационная сфера личности как проявление совокупности общественных отношений // Психологический журнал. — 1984. — Т. 5, № 4. — С. 3–13.
6. Крутько С. В. Психологічні особливості професійної Я-концепції особистості /С. В. Крутько //Вісник ПУДПУ імені К. Д. Ушинського. — 2013. — № 3–4. — С. 89–94.
7. Лаврова М. Г. Психологічні особливості перебігу студентами стресу / М. Г. Лаврова // Культурна інтеграція і імміграція в сучасному суспільстві: міждисциплінарна перспектива : збірник наукових праць. — Одеса, 2010. — С. 93–96.
8. Лиска С. І. Загальні компоненти диференціальної структури професійно компетентної особистості працівників податкової міліції / С. І. Лиска // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер. : Психологічні науки. — 2013. — Т. 2, вип. 10. — С. 186–190.
9. Макота Е. М. Особенности мотивации трудовой деятельности современных руководителей // Мир культуры, образования и науки. — Барнаул, 2012. — Выпуск 4 (35). — С. 245.
10. Почебут Л. Г. Организационная социальная психология / Л. Г. Почебут. — СПб.: Речь, 2002. — 298 с.
11. Реан А. А. Психология личности. Социализация, поведение, общение /А. А. Реан. — СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. — 416 с.
12. Рогова Е. Е. Взаимосвязь профессиональных представлений и трудовой мотивации педагогов дошкольных образовательных учреждений / Рогова Е. Е., Панкратова И. А. // Мир науки. — 2016. — Том 4, № 6. — Режим доступа: http://mir-nauki.com/PDF/20PSMN616.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана.
13. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии: в 2 т. / С. Л. Рубинштейн. — М.: Наука, 1989.
14. Тринчук О. Б. Особливості індивідно-особистіної, мотиваційної та смисло-життєвої готовності студентів до професійної діяльності /О. Б. Тринчук // Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. — Hamilton, ON, 2016. — Issue 4 (10). — Р. 97–104.
15. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность /Х. Хекхаузен. — СПб.; М.: Смысл, 2003. — 860 с.
16. Шахова Н. Є. Теоретичні аспекти дослідження ціннісних орієнтацій особистості/ Н. Є. Шахова //Вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. — 2013 . — № 3–4. — С. 102–109.
Опубліковано
2023-08-03