ПСИХОСЕМАНТИЧНІ КОНСТРУКЦІЇ ЛІДЕРСТВА У СВІДОМОСТІ МОЛОДІ: ГЕНДЕРНИЙ ВИМІР

Ключові слова: лідер, лідерство, психосемантична конструкція, картина світу, маскулінна модель лідерства, трансформаційна модель лідерства, концепт «лідерство», інтерпретативна схема.

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження психосемантичної конструкції лідерства у картині світу студентства у гендерному вимірі. Проведено аналіз різних теоретико-методологічних підходів щодо моделей лідерства, які доводять, що лідерство у класичному потрактуванні має маскулінний зміст. Окреслено три ключові підходи у трактуванні лідерства на основі: особистісних рис, взаємодії із ситуацією, поведінки. Проаналізовано сучасні теорії лідерства, які створюють методологічну основу для формування трансформаційної моделі лідерства, ключовим індикатором якої визначено взаємодію із підлеглими, які тлумачаться як послідовники, трансформацію їхніх цілей і спрямування на досягнення результатів. Описано методологію та методи дослідження концепту «лідерства» у картині світу студентів. Застосовано методи: незавершених речень; психосемантичний диференціал. Констатовано, що у переважної більшості студентів психосемантична конструкція лідерства свідчить про її маскулінний, патерналістський зміст, у якому ключовими є соціальні характеристики — влада, домінування, успіх. Визначено гендерну специфіку у психосемантичних конструкціях лідерства студентства. У чоловіків переважають психосемантичні конструкції, змістове наповнення яких стосується владно-підвладних відносин, конкуренції та домінування. У жінок намітилася тенденція у формуванні трансформаційної моделі лідерства, про що свідчить психосемантичний зміст їхніх моделей, ключовими характеристиками якої виявлено здатність вести за собою, успіх та домінування. На рівні свідомості у переважної більшості студентства функціонують стереотипні, маскулінні моделі лідерства. Образ лідера асоціюється більшою мірою із чоловіком, особливо у сферах політики та бізнесу. Жінку лідеркою студенти уявляють в освіті та медицині.

Посилання

1. Дані Звіту з глобального гендерного розриву для України. 2016. URL: http://edclub.com.ua/analityka/indeks-gendernogo-rozryvu-2016
2. Заграй Л. Д. Молодіжна субкультура: гендерний досвід. Івано-Франківськ : Нова зоря, 2012. 375 c.
3. Остафійчук Т. В., Штанько Н. А. Сучасні підходи у дослідженні лідерства. Юридична психологія та педагогіка. 2010. № 1(7). С. 116–126.
4. Лозова О. Психосемантика лідерства у буденній свідомості студентів. Педагогічний процес: теорія і практика. Серія: Педагогіка. 2017. № 3 (58). С. 60–65.
5. Петренко В. Ф. Основы психосемантики. 2-е изд., доп. СПб.: Питер, 2005. 480 с.
6. Петренко В. Ф., Гладких Н. Ю., Митина О. В. Психосемантический анализ восприятия политических лидеров (на материале выборки студентов из Южной Кореи). Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2016. № 2. С. 64–87.
7. Тепляков М. М. Сприйняття політичних лідерів в семантичному просторі студентів-психологів (передвиборчі технології). Наука і освіта. 2002. № 1. С. 51–58.
8. Шейнов В. П. Психология лидерства и власти. Москва: Харвест, 2008. 608 с.
9. Alimbekova A., Asylbekova M., Karimova R. Development of Leadership Potential in Students within an Education Space of a Pedagogical University. International Journal of Environmental and Science Education. 2016. Vol. 11, Issue 11. P. 4610–4616.
10. Gabriel S. L Political leadership: New perspectives and approaches. Chicago : University of Chicago Press, 2012.
11. McGregor’s D. Theory X and Y: Toward a Construct-valid Measure / Richard E. Kopelman, David J. Prottas, Anne L. Davis. Journal of Managerial. 2008. Vol. 20, No. 2.
12. Sobkin V. S., Mnatsakanyan М. А. Perception of Political Leaders in Modern School Students (A Psychosemantic Research). Social Psychology and Society. 2015. Vol. 6, № 4. Р. 41–59.
13. Stogdill R. Handbook of Leadership. A survey of theory and research. N. Y., 2008.
14. The Global Gender Gap Report 2018. URL: http://www3.weforum.org/docs/ WEF_GGGR_2018.pdf
Опубліковано
2023-08-18