СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНІ СКЛАДОВІ АСЕРТИВНОСТІ ЯК МЕХАНІЗМУ ВИБОРУ СТРАТЕГІЇ СТАТУСНОЇ ПОВЕДІНКИ

  • В. В. Мойсеєнко
Ключові слова: асертивність, статусність, статусна поведінка, структурно-функціональна модель, студентська молодь.

Анотація

У роботі зазначено, що стратегія поведінки включає в себе динамічні стереотипи, розумові стратегії і способи емоційного реагування на ситуації міжособистісної взаємодії, що ведуть до досягнення певної мети. Наголошено, що перебування в статусі студента закладу вищої освіти передбачає вироблення нових компетенцій, нових поведінкових стратегій, розвиток професійно важливих якостей. Стверджується, що асертивність дає можливість людині ставити перед собою завдання, цілі, реалізувати свої здібності, бажання та прагнення. Констатовано, що, обираючи між пріоритетами і напрямами реалізації поставленої мети, студентська молодь виробляє певну стратегію поведінки. Запропоновано структурно-функціональну модель асертивності як механізму вибору стратегії статусної поведінки, представлені й описані компоненти асертивності та стратегії статусної поведінки. Обґрунтовано доцільність застосування визначеного набору методик із метою дослідження впливу асертивності на вибір стратегії статусної поведінки студентською молоддю. 

Посилання

1. Безрукавая Я. В. Особенности статусного поведения людей с разными уровнями макиавеллизма / Я. В. Безрукавая, Т. В. Кочетова // Психологическая наука и образование. — 2013. — № 2. — С. 81–95.
2. Коломинский Я. Л. Социальная психология взаимоотношений в малых группах. — М.: АСТ, 2010. — 448 с.
3. Лабезна Л. П. Соціально-психологічні детермінанти адаптивної копінг- поведінки студентської молоді в освітніх закладах різного типу: дис. … канд. психол. наук: 19.00.05 / Лабезна Лариса Петрівна. — Сєвєродонецьк, 2017.
4. Лучків В. З. Психологічні особливості розвитку асертивності в юнацькому віці: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Лучків Віталія Зіновіївна. — Житомир, 2017. — С. 41–42.
5. Марчук Л. М. Соціально-психологічні особливості формування асертивної поведінки у професійному становленні майбутніх психологів: дис. … канд. психол. наук: 19.00.05 / Марчук Лариса Миколаївна. — Київ, 2016.
6. Мойсеєнко В. В. Аналіз наукових підходів дослідження поняття «асертивності». / В. В. Мойсеєнко // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. — Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2017. — Вип. 5, т. 1. — С. 170–175.
7. Мойсеєнко В. В. Основні характеристики статусної поведінки / В. В. Мойсеєнко // Соціокультурні та психологічні виміри становлення особистості : матеріали Всеукраїнської (із міжнародною участю) науково- практичної конференції (5–6 жовтня 2017 року, м. Херсон). — Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017 — С. 94–97.
8. Попова И. В. Особенности ассертивности в подростковом возрасте: дис. … канд. психол. наук: 19.00.13 / Попова Ирина Викторовна. — СПб., 2011. — 246 с.
9. Хохлова Е. В. Конструктивная агрессивность в формировании навыков ассертивного поведения студентов вуза: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Хохлова Елена Васильевна. — Нижний Новгород, 2008. — С. 44–45.
Опубліковано
2023-08-18