ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА РОЗВИТОК Я-КОНЦЕПЦІЇ СУЧАСНОЇ МОЛОДІ

Ключові слова: Я-концепція, самооцінка, самосприйняття, саморозвиток, самоідентифікація, самореалізація, соціальні мережі, період юності, молодь

Анотація

У статті розглянуто та проаналізовано особливості розвитку Я-концепції сучасної молоді під впливом соціальних мереж. Зазначено, що соціальні мережі несуть у собі як позитивний, так і негативний вплив на всі аспекти життя молоді. З одного боку, вони є основним засобом комунікації із друзями, близькими та знайомими людьми, сприяють розвитку соціальних нави- чок і забезпечують можливості для самовираження та власного розвитку, виступають джере- лом інформації, починаючи з орієнтування в політичних новинах і закінчуючи модними трен- дами. Але, з іншого боку, соціальні мережі негативно впливають на фізичне та психологічне здоров’я молоді. Значну увагу варто звернути саме на психологічне здоров’я, адже від постійного перегляду публікацій у соціальних мережах насамперед страждає самооцінка, а разом із нею й інші сфери психологічного благополуччя. Також соціальні мережі можуть призводити до залежності, порушень у взаєминах з іншими людьми. Безкінечний потік ідеальних фото та відео може спричинити відчуття невдачі або неповноцінності порівняно з іншими. Важливо сприймати контент на платформі здоровою дозою та пам’ятати, що життя не відображається цілковито через фільтр соціальних мереж, вміти використовувати їх із розумінням і не занадто поглиблюватися в цей віртуальний світ, забуваючи про реальність. У статті визначено поняття та структуру Я-концепції особистості. Проаналізовано результати емпіричного дослідження впливу соціальних мереж на розвиток Я-концепції сучасної молоді та запропоновано рекомендації щодо зниження їхнього деструктивного впливу на розвиток Я-концепції сучасної молоді.

Посилання

Асєєва Ю. Кіберкомунікативна залежність від соціальної мережі “Instagram” як проблема сучасної молоді. Габітус. 2020. № 14. С. 152–157. URL: https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/8327.

Бабенко Ю. Вільний час і дозвілля української молоді в умовах нової соціокультуної реальності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2013.№ 2. С. 74–79.

Бахтіярова С. Азбука саморозуміння. Реверсивний психоаналіз. Київ : ТОВ «Росава» Лтд., 2002. 440 с.

Березовська Л. Вплив соціальних мереж на психологічне благополуччя особистості. Вісник Національного університету оборони України. 2020. № 55 (2). С. 28–36. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2020-55-2-28-36.

Васянович Г. Основи психології : навчальний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2012.114 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/9961/1/%D0%92%D0%B0%D1%81%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%282%29.pdf.

Гіденко Є. Кібербулінг: насильство в соціальній мережі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». 2021. № 50. С. 26–29. https://doi.org/10.32841/2307-1745.2021.50.6.

Гоян І., Данилова Т. Вплив соціальних мереж на психологічне функціонування особистості: до постановки проблеми. Гуманітарні студії: педагогіка, психологія, філософія : науковий журнал. 2021. Т. 12. № 4. С. 118–124. https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.117.

Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді / О. Гречановська та ін. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Психологія». 2023. Т. 34 (73). № 4. С. 60–66. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2023/11.pdf.

Данько Ю. Соціальні мережі як форма сучасної комунікації: плюси і мінуси. Сучасне суспільство: політичні науки, соціологічні науки, культурологічні науки. 2012. С. 179–184.

Калюжна Є., Дудко А. Психологічні особливості формування Я-концепції у старшому шкільному віці. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2016.
№ 1. С. 3–9. URL: http://journals.uran.ua/apppfo.
Опубліковано
2024-08-17