ФАБІНГ ЯК ХАРАКТЕРИСТИКА ЕМОЦІЙНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ І ЮНАКІВ

Ключові слова: підлітковий та юнацький вік, фабінг, залежність від смартфона, інтернетадикція, інтернет, цифрові технології, кіберпростір, нарцисизм, емоційний компонент, профілактика та психокорекція нехімічних адикцій, смартфон

Анотація

У сучасну епоху цифрових технологій смартфони стали невід’ємною складовою частиною повсякденного життя, особливо серед молодого покоління. Водночас зросла проблема надмірного використання мобільних пристроїв, що спричиняє появу нових видів нехімічних залежностей, як-от фабінг, що проявляється в надмірному використанні смартфонів під час реального спілкування. Метою роботи було дослідження емоційного компонента фабінгу серед підлітків і юнаків. Методи дослідження: бібліографічний (аналіз, систематизація теоретичних даних і літературних джерел), історичний (дослідження виникнення, формування та розвитку поняття). У роботі виокремлено чотири психодинамічні теорії. Теорія Хайнца Когута, де проведено паралель між хімічною та нехімічною залежністю (залежність від наркотиків і смартфонів) як способами задоволення емоційного голоду та компенсації психологічних дефіцитів, що виникають через травматичний досвід або недоліки в розвитку особистості. Теорія «перехідного об’єкта» Д. Віннікота, у якій описано перехідний об’єкт як символічний предмет або дію, які допомагають дитині перейти від відчуття відокремленості до самостійності. Теорія «цифрової пуповини» К. Рібак, у якій відображається тісний зв’язок між дитиною, її мобільним телефоном і батьками через технологічний засіб, що символізує зв’язок між ними. Теорія менталізації П. Фонагі, що підкреслює важливість зорового контакту для нормального розвитку особистості, відзначає, що технології можуть перешкоджати цьому, розділяти нас і зменшувати можливість розвивати емпатію та соціальні навички. Ці теорії представляють різні підходи до розуміння психологічних аспектів залежності від технологій і спілкування в сучасному суспільстві. Вони надають унікальні перспективи та розкривають нові погляди на проблему, сприяють глибшому розумінню впливу цифрових технологій на наші взаємини та психічне здоров’я.

Посилання

Аймедов К.В. Особливості особистості підлітків, які страждають на комп’ютерну залежність. Наука і освіта : науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2012. С. 9–13. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/arkhiv-zhurnaliv/vipuski-2012/vipusk-6-nauka-i-osvita-2012-rik.

Алексєєва Т.В., Луньов В.Є. Молодіжні субкультури: розбіжності у світогляді і способі життя. Девіантологія : навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти : у 2 ч. Київ : Планер, 2018. Ч. 1. 674 с.

Асєєва Ю.О., Аймедов К.В. Сучасні види кіберадикцій фабінг та номофобія. Психологія та соціальна робота. 2023. Вип. 1 (57) С. 56–64. https://doi.org/10.32782/2707-0409.2023.1.7.

Проблема комп’ютерної та інтернет-залежності молоді в інформаційному суспільстві / О.В. Дорохов та ін. Системи обробки інформації. 2012. № 4. С. 285–288. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ soi_2011_4_67.

Ісакова Т.О. Інтернет-залежність як новий феномен сучасного світу: сутність і проблеми. Київ : НІСД, 2018. 47 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/ default/files/2011-10/Internet_zal-bcba2.pdf.

Саннікова О.П. Багатовимірна концепція особистості. Проблеми сучасної психології. 2013. № 1. С. 15–21.

Чебикін О.Я. Вплив комп’ютерної діяльності на емоційну сферу студентів. Наука і освіта. 2015. № 3. С. 126–134.

Юр’єва Л.М. Комп’ютерна залежність: формування, діагностика, корекція та профілактика : монографія. Дніпропетровськ : Пороги, 2006. URL: https://studfiles.net/
preview/6748925/.

The impact of type of content use on smartphone addiction and academic performance: Physical activity as moderator / G.A. Abbasi et al. Technology in Society. 2021. № 64. P. 101521.
https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101521.

Bianchi A., Phillips J.G. Psychological Predictors of Problem Mobile Phone Use. Cyberpsychology& Behavior. 2005. № 8. P. 39–51. DOI: 10.1089/cpb.2005.8.39.

Blacker A. Worldwide & US Download Leaders 2020. Apptopia. 2021. URL: https://blog. apptopia.com/worldwide-us-download-leaders-2020.

Comparing generalized and specific problematic smartphone/internet use: Longitudinal relationships between smartphone application-based addiction and social media addiction and psychological distress / I.H. Chen et al. Journal of Behavioral Addictions. 2020. № 9 (2). P. 410–419.
https://doi.org/10.1556/2006.2020.00023.
Опубліковано
2024-08-17