ІМПЛІЦИТНІ ТЕОРІЇ ІНТЕЛЕКТУ Й ОСОБИСТОСТІ ЯК ПРОБЛЕМНЕ ПОЛЕ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Ключові слова: теорії особистості, інтелект, імпліцитні теорії інтелекту, імпліцитні теорії особистості, психологічне благополуччя, константна особистість, збагачувана особистість, теорія константного інтелекту, теорія інкрементального інтелекту

Анотація

Статтю присвячено теоретичному огляду імпліцитних теорій інтелекту й особистості в сучасній психології. Висвітлено спроби розкрити зміст імпліцитних теорій через концепції та знання, необхідні для орієнтації у світі. Так, у філософії ці знання визначаються як народна психологія – сукупність принципів, які допомагають людям розуміти, передбачати та пояснювати поведінку інших. У психологічній науці ці знання аналізуються крізь призму імпліцитних теорій, які є неусвідомленими або прихованими знаннями, що формуються на основі досвіду та соціального контексту. Наведено широке коло досліджень, які демонструють, що у психологічній літературі використовуються різні терміни для опису особистих теорій бачення та сприйняття світу, що ускладнює визначення точного значення поняття «імпліцитна теорія». У статті обґрунтовується положення про те, що імпліцитна теорія є системою індивідуальних і суб’єктивних переконань людини про власний інтелект і особистість, які можуть бути як стабільними, так і динамічними, залежно від підходу. Огляд теоретичних досліджень допомагає краще розуміти природу імпліцитних теорій і їхній вплив на психологічне благополуччя особистості.

Посилання

Аршава І.Ф., Салюк М.А. Імпліцитні теорії інтелекту та особистості як предиктори психологічного благополуччя і оптимізму. Journal of Psychology Research. 2019. Vol. 25 (8). P. 10–20.

Asch S.E. Forming impressions of personality. The Journal of Abnormal and Social Psychology. 1946. № 41 (3). P. 258–290. https://doi.org/10.1037/h0055756.

The meaning of traits in isolation and in combination / J.S. Bruner et al. Person perceptionand interpersonal behavior / R. Tagiuri, I. Petrollo (Eds.). Stanford, CA : Stanford University Press, 1958. P. 277–288.

Bruner J., Tagiuri R. The perception of people. Handbook of Social Psychology / G. Lindzey (Ed.). 1954. Vol. 2. P. 624–654.

Cronbach L.J. Processes affecting scores on “understanding of others” and “assumed similarity”. Psychological Bulletin. 1955. № 52 (3). P. 177–193. https://doi.org/10.1037/h0044919.

Dweck C.S. Mindset: The New Psychology of Success. New York : Ballantine Books, 2006.

Dweck C.S. Self-theories: Their role in motivation, personality and development. New York : Psychology Press, 2000.

Dweck C.S., Leggett E.L. A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review. 1988. № 95 (2). P. 256.

Furnham A. Lay theories: Everyday understanding of problems in the social sciences. New York : Pergamon, 1988.

How Implicit Beliefs Influence Trust Recovery / M.P. Haselhuhn et al. Psychological Science. 2010. № 21 (5). P. 645–648.

Heider F. The psychology of interpersonal relations. New York : John Wiley and Sons, Inc., 1958.

Horbunova V.V. Problemy doslidzhennia implitsytnykh teorii. Social Psychology. 2008. Vol. 30. № 4. P. 17–28.

Jain S.P. Consumer psychology of implicit theories : A review and agenda. Consumer Psychology Review. 2019. № 3 (1).
Опубліковано
2024-08-17