ПОСТКОЛОНІАЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ В УКРАЇНІ: ЕСТЕТИЧНИЙ ДИСКУРС МІСЬКИХ ПРОСТОРІВ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню проблеми естетичного супроводу процесу деколонізації як одного з провідних трендів внутрішньополітичного життя сучасної України. Об’єктом визначено урбаністичні простори країни, у локаціях яких здійснюються трансформації, спрямовані на реінтерпретацію минулого суспільства та визначення ціннісних засад його модерного існування. В основі авторської концепції знаходиться комунікативна парадигма інтерпретації архітектури (окремих будівель та їх ансамблів) як невербальних текстів-символів – засобів політичної комунікації, соціалізації громадян та легітимації правлячого режиму. Реалізація зазначених функцій здійснюється за рахунок експресії естетичного оформлення інтер’єрів та екстер’єрів «будівель влади» й об’єктів комеморації. Констатовано, що провідними акторами здійснюваних перетворень виступають тандеми місцевих політичних і творчих еліт, які визначають за допомогою здійснюваних перетворень (демонтаж пам’ятників і символів колоніального панування, перейменування топонімів) конфігурації колективних ідентичностей територіальних громад. Продемонстровано суперечності процесу естетичної реінтерпретації міських просторів на прикладі м. Одеси. Визначено, що особливостями політико-естетичного дискурсу в Україні є: ретроспективність, домінування етнографічних штампів та моностилістика символічно навантажених об’єктів. Обґрунтовано ідею необхідності оновлення концепції естетичного супроводу процесу деколонізації. Її основна фабула має ґрунтуватися на творчому осмисленні актуальних викликів та завдань українського «інтеграторського проєкту», адекватно відповідати культурним тенденціям сучасності та стилістичним уподобанням молодої генерації громадян. Одним із центральних сюжетів тут мусить постати вшанування військової звитяги як колективної дії українського громадянського загалу у справі відсічі російської агресії.
Посилання
Jencks, Ch. (1984). The Language of Post-Modern Architecture. New York : Rizzoli. 152 p. [in English]. [Jencks Ch. The Language of Post-Modern Architecture. New York : Rizzoli. 1984. 152 p.].
Velykonia, M. (2023). Images of disagreement : political graffiti and street art in the post-socialist transition. Odesa: Helvetica Publishing House [in Ukrainian]. [Великоня М. Зображення незгоди: політичні графіті та вуличне мистецтво постсоціалістичного переходу. Одеса : Гельветика, 2023. 308 с.].
Hon, M., & Ivchyk, N. (2020). Instrumentalisation of Memory: The Other as a «Challenge» (on the Case of Rivne). Ideology and politics, 2. 229–250 [in Ukrainian]. [Гон М., Івчик Н. Інструменталізація пам’яті: інший як «виклик» (на прикладі м. Рівне). Ідеологія і політика. 2020. № 2. С. 229–250].
Dovhopolova, O. (2022). Possible tendencies of rebooting local identities in Ukraine in the situation of war (the case of Odesa). Ideology and politics, 2. 19–33 [in Ukrainian]. [Довгополова О. Можливі тенденції перезавантаження локальних ідентичностей в Україні в ситуації війни (приклад Одеси). Ідеологія і політика. 2022. № 2. С. 19–33].
Lozhkina, A. (2019) Permanent Revolution. Art of Ukraine in the Twentieth and Early Twenty-First Centuries. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian]. [Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України ХХ – початку ХХІ століття. Київ : ArtHuss, 2019. 544 с.].
Mykhailova, O.Y. (2022). Memorialisation of Military Victory in the Monuments of Ukraine: Axiological Aspects. Politikus. 5. 79 – 86 [in Ukrainian]. [Михайлова О.Ю. Меморіалізація військової звитяги у пам’ятниках України: аксіологічні аспекти. Політикус. 2022. Вип. 5. С. 79–86].
Montu, H. (2020) Art Firm: Aesthetic Management and Metaphysical Marketing. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian]. [Монту Г. Артфірма: естетичне управління та метафізичний маркетинг. Київ : ArtHuss, 2020. 448 с.].
Kindsfather, O.V. A project of the Memorial to the soldiers killed in the ATO/CFO area was presented to Odesa (2021, February 6) [in Ukrainian]. [Кіндсфатер О.В. Одесі представили проєкт Меморіалу воїнам, які загинули в районі проведення АТО/ООС. URL: https://armyinform.com.ua/2021/02/06/v-odesipredstavyly-proyekt-memorialu-voyinam-yaki-zagynuly-v-rajoni-provedennya-ato-oos/ (дата звернення: 01.05.2024)].
Soroka, Y. (2012). Our own, strangers, different: a socio-cultural perspective on the perception of the Other. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian]. [Сорока Ю. Свої, чужі, різні: соціокультурна перспектива сприйняття Іншого. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2012. 332 с.].
Sudyn, D. (2021). Multiplicity of historical memory models in Ukrainian society. Sociology: theory, methods, marketing 3. 65–90 [in Ukrainian]. [Судин Д. Множинність моделей історичної пам’яті в українському суспільстві. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2021. № 3. С. 65–90].