POSTCOLONIAL TRANSFORMATIONS IN UKRAINE: AESTHETIC DISCOURSE OF URBAN SPACES
Abstract
The article is devoted to the study of the problem of aesthetic support of the process of decolonisation as one of the leading trends in the internal political life of modern Ukraine. The object is the country's urban spaces, in the locations of which transformations are being carried out aimed at reinterpreting the past society and defining the value foundations of its modern existence. The author's concept is based on the communicative paradigm of interpreting architecture (single buildings and their ensembles) as non-verbal texts-symbols - tools of political communication, socialisation of citizens and legitimisation of the ruling regime. These functions are achieved through the expression of the aesthetic design of the interiors and exteriors of «buildings of power» and commemorative objects. It is argued that the leading actors of the ongoing transformations are tandems of local political and creative elites, which determine the configuration of collective identities of territorial communities through the transformations (dismantling of monuments and symbols of colonial rule). The article demonstrates the lack of aesthetic reinterpretation of urban spaces on the example of Odesa. It is determined that the peculiarities of political and aesthetic discourse in Ukraine are: retrospectivity, dominance of ethnographic clichés and monostylistics of symbolically loaded objects. The idea of the need to update the concept of aesthetic support for the process of decolonisation is substantiated. Its main plot should be based on a creative understanding of the current challenges and tasks of the Ukrainian «integration project» and adequately respond to the cultural trends of our time and the stylistic preferences of the younger generation of citizens. One of the central themes here should be the commemoration of military valour as a collective action of Ukrainian civil society in repelling Russian aggression.
References
Jencks, Ch. (1984). The Language of Post-Modern Architecture. New York : Rizzoli. 152 p. [in English]. [Jencks Ch. The Language of Post-Modern Architecture. New York : Rizzoli. 1984. 152 p.].
Velykonia, M. (2023). Images of disagreement : political graffiti and street art in the post-socialist transition. Odesa: Helvetica Publishing House [in Ukrainian]. [Великоня М. Зображення незгоди: політичні графіті та вуличне мистецтво постсоціалістичного переходу. Одеса : Гельветика, 2023. 308 с.].
Hon, M., & Ivchyk, N. (2020). Instrumentalisation of Memory: The Other as a «Challenge» (on the Case of Rivne). Ideology and politics, 2. 229–250 [in Ukrainian]. [Гон М., Івчик Н. Інструменталізація пам’яті: інший як «виклик» (на прикладі м. Рівне). Ідеологія і політика. 2020. № 2. С. 229–250].
Dovhopolova, O. (2022). Possible tendencies of rebooting local identities in Ukraine in the situation of war (the case of Odesa). Ideology and politics, 2. 19–33 [in Ukrainian]. [Довгополова О. Можливі тенденції перезавантаження локальних ідентичностей в Україні в ситуації війни (приклад Одеси). Ідеологія і політика. 2022. № 2. С. 19–33].
Lozhkina, A. (2019) Permanent Revolution. Art of Ukraine in the Twentieth and Early Twenty-First Centuries. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian]. [Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України ХХ – початку ХХІ століття. Київ : ArtHuss, 2019. 544 с.].
Mykhailova, O.Y. (2022). Memorialisation of Military Victory in the Monuments of Ukraine: Axiological Aspects. Politikus. 5. 79 – 86 [in Ukrainian]. [Михайлова О.Ю. Меморіалізація військової звитяги у пам’ятниках України: аксіологічні аспекти. Політикус. 2022. Вип. 5. С. 79–86].
Montu, H. (2020) Art Firm: Aesthetic Management and Metaphysical Marketing. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian]. [Монту Г. Артфірма: естетичне управління та метафізичний маркетинг. Київ : ArtHuss, 2020. 448 с.].
Kindsfather, O.V. A project of the Memorial to the soldiers killed in the ATO/CFO area was presented to Odesa (2021, February 6) [in Ukrainian]. [Кіндсфатер О.В. Одесі представили проєкт Меморіалу воїнам, які загинули в районі проведення АТО/ООС. URL: https://armyinform.com.ua/2021/02/06/v-odesipredstavyly-proyekt-memorialu-voyinam-yaki-zagynuly-v-rajoni-provedennya-ato-oos/ (дата звернення: 01.05.2024)].
Soroka, Y. (2012). Our own, strangers, different: a socio-cultural perspective on the perception of the Other. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian]. [Сорока Ю. Свої, чужі, різні: соціокультурна перспектива сприйняття Іншого. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2012. 332 с.].
Sudyn, D. (2021). Multiplicity of historical memory models in Ukrainian society. Sociology: theory, methods, marketing 3. 65–90 [in Ukrainian]. [Судин Д. Множинність моделей історичної пам’яті в українському суспільстві. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2021. № 3. С. 65–90].