МОДЕЛІ КОМПЛЕКСНОЇ АДАПТАЦІЇ І СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСІБ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ

Ключові слова: розлади аутичного спектру (РАС), соціальні послуги, соціальні технології, адаптація, комплексна реабілітація

Анотація

У статті проаналізовано сучасні соціальні технології та стратегії адаптації і соціалізації молоді й дорослих осіб із РАС, запропоновано пілотний проєкт комплексних реабілітаційних соціальних послуг. Додаткові виклики війни привносять невизначеність, додаткові соціальні та прагматичні труднощі, збільшуючи рівень стресу, тривоги, депресії, розчарування та невпевненості для осіб з РАС та їх родин, що може спричинити регрес і загострення негативних психоемоційних станів, втрату набутих навичок. Постійна комплексна адаптація і соціалізація, побудована на інтенсивних заняттях різними видами рухової активності, ігрових видів спорту, трудотерапії і побутовій соціалізації (навички самообслуговування, домашні обов’aязки, щоденні побутові питання), навіть при знижених когнітивних функціях у дорослому віці може суттєво підвищити якість життя осіб із РАС і якість життя їх родин. Розроблений пілотний проєкт моделі комплексної адаптації і соціалізації осіб із РАС може стати основою грантової аплікації для відкриття Центру комплексної адаптації і соціалізації осіб із РАС чи використовуватись при під час реалізації інших проєктів, формування групових та індивідуальних освітніх моделей комплексної підтримки і покращення життя людей з аутизмом. Діяльність такого центру може стати майданчиком для відпрацювання персоналізованих методик і програм для подальшого широкого впровадження в роботу мережі освітніх і реабілітаційних закладів, підготовки резерву для Спеціальних Олімпіад, удосконалення соціальних послуг підтриманого проживання.

Посилання

1. Дегтяренко Т. М., Гужва М. А. Модель організації міжвідомчої допомоги аутичним дітям: від теорії до практики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 1 (45). С. 52–65.
2. Державний стандарту соціальної послуги підтриманого проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю. Затверджено Наказом Міністерства соціальної політики України від 07.06.2017 р. № 956. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0806-17#n13.
3. Завязкіна Н. В., Карась С. О. Особливості сучасних соціальних стратегій у реабілітації підлітків з розладами аутистичного спектру. Габітус. 2020. 2(18). C. 55–59. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.18.2.10.
4. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом: Навч. посіб. для вищих навч. закладів / В.В. Тарасун, Г.М. Хворова; За наук. ред. Тарасун В.В. К.: Наук, світ, 2004. 100 с.
5. Марценковський І. А., Марценковська І. І. Розлади аутистичного спектра: чинники ризику, особливості діагностики та терапії. НейроNEWS, 2019, 1(102), С. 24–30.
6. Островська К.О. Соціальна адаптація дорослих осіб з порушеннями розвитку. Львів : «Тріада плюс», 2012. 580 с.
7. Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при розладах аутистичного спектра. Наказ МОЗ України від 15.06.2015 № 341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0341282-15#n56.
8. Скрипник Т.В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.
9. Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі : навчально-наочний посіб. / Укл. Т. Скрипник. К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 56 с.
10. Backman A., Zander E., Roll-Pettersson L., Vigerland S., Hirvikoski T. Functioning and quality of life in transition-aged youth on the autism spectrum – associations with autism symptom severity and mental health problems. Research in Autism Spectrum Disorders. 2023. 104, 102168. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2023.102168.
11. Cheak-Zamora N. C., Teti M., First J. “Transitions are Scary for our Kids, and They’re Scary for us”: Family Member and Youth Perspectives on the Challenges of Transitioning to Adulthood with Autism. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2015. 28(6), 548–560. https://doi.org/10.1111/jar.12150.
12. Fein E. Living on the Spectrum : Autism and Youth in Community. Anthropologies of American Medicine: Culture, Power, and Practice. New York: NYU Press. 2020. 293 p. URL: https://search-ebscohost-com.ezp-prod1.hul.harvard.edu/login.aspx?direct=true&db=e091sww&AN=2399284&site=ehost-live&scope=site.
13. Giarelli E., Fisher K. Integrated health care for people with autism spectrum disorder. Charles C Thomas, Publisher, Ltd. 2016, 382 р.
14. Kaya C., Hanley‐Maxwell C., Chan F., Tansey T. Differential vocational rehabilitation service patterns and outcomes for transition‐age youth with autism. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2018. 31(5), 862–872. https://doi.org/10.1111/jar.12443.
15. Krieger B., Piskur B., Schulze C., Jakobs U., Beurskens A., Moser A. Supporting and hindering environments for participation of adolescents diagnosed with autism spectrum disorder: A scoping review. PloS One. 2018. 13(8), e0202071–e0202071. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202071.
16. Krieger B., Moser A., Morgenthaler T., Beurskens A. J. H. M., Piškur B. Parents’ Perceptions: Environments and the Contextual Strategies of Parents to Support the Participation of Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder – A Descriptive Population-Based Study from Switzerland. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2024. 54 (3), 871–893. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05826-2.
17. Marini S., D’Ambrogio T., Esposito M., Sergi M., Sorge G. Rehabilitation in Autism. Pilot Project on the Health Centre-Based Primary Care Model within the National Health Plan Implementation Projects. Open Journal of Psychiatry. 2018. 8. 182–197. doi: 10.4236/ojpsych.2018.82017.
18. Papaneophytou N. L., Das U. N. Understanding Autism : Perspectives, Assessment, Interventions, and the Journey Towards Inclusion (1st ed.). Elsevier Science & Technology. 2024, 498 p.
19. Soares E. E., Bausback K., Beard C. L., Higinbotham M., Bunge E. L., Gengoux G. W. Social Skills Training for Autism Spectrum Disorder: a Meta-analysis of In-person and Technological Interventions. Journal of Technology in Behavioral Science, 2021. Vol. 6(1). pp. 166–180. https://doi.org/10.1007/s41347-020-00177-0
20. Tips on how to move people into supported living; Wirral Autistic Society was founded in 1968 by a group of parents and now has over 800 staff caring for more than 300 people with autism and social communication difficulties. (2015). The Guardian (London). URL: https://www.proquest.com/docview/2830188981?accountid=11311&sourcetype=Blogs,%20Podcasts,%20&%20Websites
21. Yang T., Jia, L., Zheng, Q., Allen, R. J., Ye, Z. Forward and backward recall of serial actions: Exploring the temporal dynamics of working memory for instruction. Memory & Cognition, 2018. Vol. 47(2), pp. 279–291. https://doi-org.ezp-prod1.hul.harvard.edu/10.3758/s13421-018-0865-x.
Опубліковано
2024-12-18