MODELS OF COMPREHENSIVE ADAPTATION AND SOCIALISATION FOR PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS OVER THE LIFE
Abstract
The article analyses modern social technologies and strategies for the adaptation and socialisation of youth and adults with ASD and proposes a pilot project of comprehensive rehabilitation social services. The additional challenges of the war in Ukraine bring unpredictability, additional social and pragmatic difficulties, increasing the level of stress, anxiety, depression, frustration and uncertainty for people with ASD and their families, which can lead to regression and exacerbation of negative psycho-emotional states, loss of acquired skills. Ongoing comprehensive adaptation and socialisation based on intensive training in various types of physical activity, game sports, occupational therapy and everyday socialisation (self-care skills, household chores, daily living), even with reduced cognitive function in adulthood, can significantly improve the quality of life of people with ASD and the quality of life of their families. The developed pilot project of the model of comprehensive adaptation and socialisation of people with ASD can become the basis for a grant application to open a Centre for Comprehensive Adaptation and Socialisation of People with ASD or be used in the implementation of other projects, the formation of group and individual educational models of comprehensive support and improvement of the lives of people with autism. The operations of such a centre can become a platform for developing personalised methods and programmes for further widespread implementation in the network of educational and rehabilitation institutions, training a reserve for the Special Olympics, and improving assisted living social services.
References
2. Державний стандарту соціальної послуги підтриманого проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю. Затверджено Наказом Міністерства соціальної політики України від 07.06.2017 р. № 956. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0806-17#n13.
3. Завязкіна Н. В., Карась С. О. Особливості сучасних соціальних стратегій у реабілітації підлітків з розладами аутистичного спектру. Габітус. 2020. 2(18). C. 55–59. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.18.2.10.
4. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом: Навч. посіб. для вищих навч. закладів / В.В. Тарасун, Г.М. Хворова; За наук. ред. Тарасун В.В. К.: Наук, світ, 2004. 100 с.
5. Марценковський І. А., Марценковська І. І. Розлади аутистичного спектра: чинники ризику, особливості діагностики та терапії. НейроNEWS, 2019, 1(102), С. 24–30.
6. Островська К.О. Соціальна адаптація дорослих осіб з порушеннями розвитку. Львів : «Тріада плюс», 2012. 580 с.
7. Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при розладах аутистичного спектра. Наказ МОЗ України від 15.06.2015 № 341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0341282-15#n56.
8. Скрипник Т.В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.
9. Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі : навчально-наочний посіб. / Укл. Т. Скрипник. К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 56 с.
10. Backman A., Zander E., Roll-Pettersson L., Vigerland S., Hirvikoski T. Functioning and quality of life in transition-aged youth on the autism spectrum – associations with autism symptom severity and mental health problems. Research in Autism Spectrum Disorders. 2023. 104, 102168. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2023.102168.
11. Cheak-Zamora N. C., Teti M., First J. “Transitions are Scary for our Kids, and They’re Scary for us”: Family Member and Youth Perspectives on the Challenges of Transitioning to Adulthood with Autism. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2015. 28(6), 548–560. https://doi.org/10.1111/jar.12150.
12. Fein E. Living on the Spectrum : Autism and Youth in Community. Anthropologies of American Medicine: Culture, Power, and Practice. New York: NYU Press. 2020. 293 p. URL: https://search-ebscohost-com.ezp-prod1.hul.harvard.edu/login.aspx?direct=true&db=e091sww&AN=2399284&site=ehost-live&scope=site.
13. Giarelli E., Fisher K. Integrated health care for people with autism spectrum disorder. Charles C Thomas, Publisher, Ltd. 2016, 382 р.
14. Kaya C., Hanley‐Maxwell C., Chan F., Tansey T. Differential vocational rehabilitation service patterns and outcomes for transition‐age youth with autism. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2018. 31(5), 862–872. https://doi.org/10.1111/jar.12443.
15. Krieger B., Piskur B., Schulze C., Jakobs U., Beurskens A., Moser A. Supporting and hindering environments for participation of adolescents diagnosed with autism spectrum disorder: A scoping review. PloS One. 2018. 13(8), e0202071–e0202071. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202071.
16. Krieger B., Moser A., Morgenthaler T., Beurskens A. J. H. M., Piškur B. Parents’ Perceptions: Environments and the Contextual Strategies of Parents to Support the Participation of Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder – A Descriptive Population-Based Study from Switzerland. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2024. 54 (3), 871–893. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05826-2.
17. Marini S., D’Ambrogio T., Esposito M., Sergi M., Sorge G. Rehabilitation in Autism. Pilot Project on the Health Centre-Based Primary Care Model within the National Health Plan Implementation Projects. Open Journal of Psychiatry. 2018. 8. 182–197. doi: 10.4236/ojpsych.2018.82017.
18. Papaneophytou N. L., Das U. N. Understanding Autism : Perspectives, Assessment, Interventions, and the Journey Towards Inclusion (1st ed.). Elsevier Science & Technology. 2024, 498 p.
19. Soares E. E., Bausback K., Beard C. L., Higinbotham M., Bunge E. L., Gengoux G. W. Social Skills Training for Autism Spectrum Disorder: a Meta-analysis of In-person and Technological Interventions. Journal of Technology in Behavioral Science, 2021. Vol. 6(1). pp. 166–180. https://doi.org/10.1007/s41347-020-00177-0
20. Tips on how to move people into supported living; Wirral Autistic Society was founded in 1968 by a group of parents and now has over 800 staff caring for more than 300 people with autism and social communication difficulties. (2015). The Guardian (London). URL: https://www.proquest.com/docview/2830188981?accountid=11311&sourcetype=Blogs,%20Podcasts,%20&%20Websites
21. Yang T., Jia, L., Zheng, Q., Allen, R. J., Ye, Z. Forward and backward recall of serial actions: Exploring the temporal dynamics of working memory for instruction. Memory & Cognition, 2018. Vol. 47(2), pp. 279–291. https://doi-org.ezp-prod1.hul.harvard.edu/10.3758/s13421-018-0865-x.