ЕМОЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Ключові слова: емоційність, компетентність, емоційна компетентність, моційний інтелект, професійна успішність, особистість

Анотація

На основі теоретичного аналізу сучасної наукової психологічної літератури із проблеми емоційної компетентності уточнено сутність поняття «емоційна компетентність особистості», визначено вимоги, які висуває суспільство до здійснення професійної діяльності всоціономічній сфері. У статті наводяться новітні досягнення в галузі нейронаук, зокрема й дослідження, пов’язані з особливостями емоцій, розуму та функціонуванням мозку, що сприяють розвитку теорії емоцій. Це, у свою чергу, дозволяє глибше вивчати когнітивні процеси та механізми мозку, водночас розкривати нові аспекти людської емоційності. Сучасні вчені стверджують, що емоції формуються завдяки складній взаємодії різних систем усього мозку, що цей процес може змінюватися під впливом навчання та життєвого досвіду людини протягом усього її життя. Мета статті полягає у вивченні проблеми емоційної компетентності як феномену сучасної психології. Розглядаються основні аспекти проблеми емоційної компетентності й емоційного інтелекту як чинники успішності, підвищення продуктивності, покращення якості життя та функціонування в суспільстві. Емоційна компетентність визначається як здатність усвідомлювати свої емоції й емоційні стани інших людей. Рівень цієї компетентності може бути показником якості емоційного життя. Вона включає вміння, необхідні для адекватної реакції на різні ситуації на основі всебічного аналізу інформації. Емоційна компетентність збагачує особистий досвід, сприяє швидкому аналізу складних емоційних ситуацій і є ключовим чинником успіху в різних галузях життєдіяльності. Майбутні наукові дослідження в галузі емоційної компетенції можуть привести до вироблення нових методів і стратегій для формування та покращення емоційної сфери особистості, зокрема й управління емоціями. Отримані результати можуть виявити важливі аспекти, які можна використовувати під час створення ефективних програм психологічної підготовки працівників у різних галузях діяльності. Це, своєю чергою, може сприяти підвищенню професійної компетентності фахівців.

Посилання

Бех І.Д. Від волі до особистості. Київ : Україна-Віта, 1995. 202 с.

Вірна Ж.П., Брагіна К.І. Емоційний інтелект у смисловому локусі професіоналізації особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць. Запоріжжя : ЗНУ, 2015. № 2 (8). С. 38–43.

Гоулман Д. Емоційний інтелект у бізнесі. Харків : Віват, 2021. 528 с.

Карпенко Є.В. Значення емоційної компетентності особистості в дискурсі життєтворення. Психологія особистості. 2016. Вип. 1 (7). С. 198–207.

Кочарян О.С., Півень М.А. Особливості організації емоційної сфери особистості з різним рівнем емоційної зрілості. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2014. № 1110. Вип. 55. С. 27–31.

Лазуренко О.О. Емоції і їх значення в життєдіяльності людини. Київ, 2007. 60 с.

Чебикін О.Я. Емоційна регуляція пізнавальної діяльності: концепція, механізми, умови. Психологія і суспільство. 2017. № 3 (69). С. 86–103.

Чернявська Т.П. Емоційна компетентність як основа професійної успішності. Психологія та соціальна робота ; Одеський нац. університет імені І.І. Мечникова. 2022.
Вип. 1–2 (52–53) С. 131–138.

Четверик-Бурчак А.Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Одеса, 2015. 187 с.

Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psychotherapy. 2006. Vol. 18. P. 13–25.

Barrett L.F. How emotions are made: The secret life of the brain. Houghton Mifflin Harcourt. 2017. 447 p.

The Ability Model of Emotional Intelligence / D. Caruso et al. Positive Psychology in Practice / ed. S. Joseph. 2015. P. 543–558.
Опубліковано
2024-08-17