СУБ’ЄКТНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД ДО ОБГРУНТУВАННЯ ЗМІСТУ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА КУЛЬТУРИ СЕРЖАНТІВ
Анотація
З’ясовано гостру необхідність суб’єктно-діяльнісного підходу до методологічного обґрунтування змісту управлінської компетентності та культури сержантів і визначення їх співвідношення з поняттями “військово-професійна компетентність” і “військово-професійна культура” щодо них. Основна мета: дати методологічне обґрунтування психологічного змісту понять “управлінська культура сержанта”, “управлінська компетентність сержанта” на провідних ідеях і принципах суб’єктно-діяльнісного підходу до їх розуміння та визначити їх співвідношення з поняттям “військово-професійна компетентність сержанта” і “військово-професійна культура сержанта”. Здійснено методологічне обґрунтування основних психологічних понять “управлінська культура сержанта”, “управлінська компетентність сержанта” на провідних ідеях і принципах суб’єктно-діяльнісного підходу з урахуванням основних вимог компетентнісного підходу до їх професійно-педагогічної підготовки як суб’єктів управління, з’ясовано їх взаємозв’язок, взаємозалежність і взаємозумовленість. Доведено, що ці поняття знаходяться у безпосередній залежності та у логічній послідовності та водночас утворюють таку змістовну і процесуальну послідовність: “військово-професійна підготовка сержанта”, “управлінська підготовка сержанта”, “управлінська компетентність сержанта”, “управлінська культура сержанта”, що відбувається в системі його військово-професійної підготовки. Доведено, що інтегрованим результатом військово-професійної підготовки сержантів є сформована їх управлінська компетентність як сержанта та суб’єкта тактичної ланки управління, яка безпосередньо та контекстно проявляється в їх управлінській культурі. Обґрунтовано управлінська компетентність сержантів як їх професійно важливе психічне утворення, зміст якого складає сукупність ціннісно-мотиваційного, когнітивного, поведінково-діяльнісного, індивідуально-психічного та суб’єктного компонентів управлінської підготовленості. Обґрунтовано управлінську культуру сержантів як системне та водночас контекстне професійно важливе психічне утворення чи інтегральний результат їх військово-професійної підготовленості як військового професіонала, що відображає їх професійну позицію, цінності та мотивацію, управлінську компетентність, сформованість професійно важливої інтегрованої якості – професійної суб’єктності як суб’єкта тактичної ланки військового управління в Збройних силах України. Вона має специфічну психологічну структуру, що включає сукупність ціннісно-світоглядних, індивідуально-психічних і професійно важливих управлінських ставлень, якостей, поведінково-управлінських навичок, умінь, здатностей і професійно-важливих управлінських якостей як суб’єктів військового управління.
Посилання
2. Бойко О. В. Актуалізація суб’єктного потенціалу курсантів як провідний напрям у формуванні лідерської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових закладах освіти. Молодий вчений : наук. журнал. 2019. № 10 (74). С. 212–217.
3. Волянюк Н. Ю. Професійний розвиток суб'єкта діяльності. Фізичне виховання студентів творчих спеціальностей: зб. наук. пр. 2003. № 2. С. 37–47.
4. Галян О. І. Розвиток ідеї суб’єктності особистості школяра у вітчизняному педагогічному дискурсі ХХ століття : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Дрогобиц. держ. пед. ун-т ім. І. Франка. Дрогобич : [б.в.], 2018. 549 с.
5. Желанова В. В. Детермінанта змісту контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів. Education and Pedagogical Sciences. 2013. № 5. С. 21–29.
6. Капінус О. С. Методологія, теорія і методика формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів Збройних сил України : монографія. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2020. 600 с.
7. Капінус О. С. Суб’єктно-діяльнісний підхід до формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів Збройних сил України. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 30, том 4. С. 28–33. URL: DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212550.
8. Торчевський Р. В. Суб’єктно-діяльнісний підхід як сучасна методологічна основа професійної підготовки офіцерів оперативно-тактичної ланки управління. Вісник Національного університету оборони України. 2013. Вип. 4. С. 158–161.
9. Шехавцова С. О. Теоретичні і методичні засади формування суб’єктності у процесі фахової підготовки : дис. …д-ра пед. наук : 13.00.04. Старобельськ : [б.в.], 2017. 476 с.
10. Ягупов В. В., Капінус О. С. Теоретичні та методичні аспекти формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів : навчально-методичний посібник. Житомир : ПП «ЄвроВолинь», 2020. 240 с.
11. Ягупов В. В., Кущов В. Г. Суб’єктно-діяльнісний підхід до підготовки військових фахівців у ВВНЗ. Військова освіта та наука: сьогодення та майбутнє : тези доповідей 3 міжнар. наук.-практ. конф. (листопад 2007 р.) / Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка. К., 2007. С. 213-214.
12. Ягупов В. В., Свистун В. І., Кришталь М. А., Король В. М. Управлінська культура і компетентність керівників як системна психолого-педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки : наукове видання / гол. ред. Райко В. В. 2013. № 4(69). С. 291–301. URL: http://lib.iitta.gov.ua/2747/.
13. Ягупов В. В. Суб’єктно-діяльнісний підхід як ефективна методологічна основа формування готовності військового керівника до управлінської діяльності. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. пр. 2008. Вип. 17 (21). С. 101-111.
14. Ягупов В. В. Суб’єктність як основна детермінанта неперервної професійної освіти людини. Проблеми освіти : наук. зб. 2002. Вип. 27. С. 160–170.
15. Ягупов В. В. Ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців: методологічний аспект. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 6 (64). С. 207–219. URL: DOI: 10.33099/2617-6858–22–70–6–207-219.