SUBJECT-ACTIVITY APPROACH TO SUBSTANTIATING THE CONTENT OF MANAGERIAL COMPETENCE AND CULTURE OF SERGEANTS
Abstract
The subject-activity approach to substantiating the content of managerial competence and culture of sergeants has been identified as an urging need. This approach aims to methodologically justify the psychological content of the concepts “sergeant’s managerial culture” and “sergeant’s managerial competence” based on the leading ideas and principles of the subject-activity approach, determining their correlation with the concepts of “military-professional competence” and “military- professional culture”. The study has methodologically substantiated the key psychological concepts of “sergeant’s managerial culture” and “sergeant’ s managerial competence” based on the leading ideas and principles of the subject-activity approach, taking into account the fundamental requirements of the competency-based approach to their professional-pedagogical training as management subjects. The interrelation, interdependence, and interconditionality of these concepts have been clarified. It has been demonstrated that these concepts are directly dependent and logically sequenced, forming a meaningful and procedural order: “military-professional training of the sergeant”, “managerial training of the sergeant”, “managerial competence of the sergeant”, “managerial culture of the sergeant”, occurring within the framework of their military-professional training, militaryprofessional, and individual preparation. The integrated result of the military-professional training of sergeants is the formation of their managerial competence as sergeants and tactical management subjects, which manifests directly and contextually in their managerial culture. The managerial competence of sergeants is substantiated as a professionally significant mental formation, the content of which includes a set of value-motivational, cognitive, behavioral-activity, individual-psychological, and subjective components of managerial preparedness. The managerial culture of sergeants is justified as a systemic and at the same time contextual professionally significant mental formation or the integral result of their military-professional readiness as a military professional, reflecting their professional position, values, motivation, managerial competence, the formation of a professionally significant integrated quality – professional subjectivity as a subject of tactical management in the Armed Forces of Ukraine. It has a specific psychological structure, including a set of value-oriented, individual-psychological, and professionally significant managerial attitudes, qualities, behavioral-managerial skills, abilities, and professionally significant managerial qualities as subjects of military management.
References
2. Бойко О. В. Актуалізація суб’єктного потенціалу курсантів як провідний напрям у формуванні лідерської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових закладах освіти. Молодий вчений : наук. журнал. 2019. № 10 (74). С. 212–217.
3. Волянюк Н. Ю. Професійний розвиток суб'єкта діяльності. Фізичне виховання студентів творчих спеціальностей: зб. наук. пр. 2003. № 2. С. 37–47.
4. Галян О. І. Розвиток ідеї суб’єктності особистості школяра у вітчизняному педагогічному дискурсі ХХ століття : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Дрогобиц. держ. пед. ун-т ім. І. Франка. Дрогобич : [б.в.], 2018. 549 с.
5. Желанова В. В. Детермінанта змісту контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів. Education and Pedagogical Sciences. 2013. № 5. С. 21–29.
6. Капінус О. С. Методологія, теорія і методика формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів Збройних сил України : монографія. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2020. 600 с.
7. Капінус О. С. Суб’єктно-діяльнісний підхід до формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів Збройних сил України. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 30, том 4. С. 28–33. URL: DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212550.
8. Торчевський Р. В. Суб’єктно-діяльнісний підхід як сучасна методологічна основа професійної підготовки офіцерів оперативно-тактичної ланки управління. Вісник Національного університету оборони України. 2013. Вип. 4. С. 158–161.
9. Шехавцова С. О. Теоретичні і методичні засади формування суб’єктності у процесі фахової підготовки : дис. …д-ра пед. наук : 13.00.04. Старобельськ : [б.в.], 2017. 476 с.
10. Ягупов В. В., Капінус О. С. Теоретичні та методичні аспекти формування професійної суб’єктності майбутніх офіцерів : навчально-методичний посібник. Житомир : ПП «ЄвроВолинь», 2020. 240 с.
11. Ягупов В. В., Кущов В. Г. Суб’єктно-діяльнісний підхід до підготовки військових фахівців у ВВНЗ. Військова освіта та наука: сьогодення та майбутнє : тези доповідей 3 міжнар. наук.-практ. конф. (листопад 2007 р.) / Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка. К., 2007. С. 213-214.
12. Ягупов В. В., Свистун В. І., Кришталь М. А., Король В. М. Управлінська культура і компетентність керівників як системна психолого-педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки : наукове видання / гол. ред. Райко В. В. 2013. № 4(69). С. 291–301. URL: http://lib.iitta.gov.ua/2747/.
13. Ягупов В. В. Суб’єктно-діяльнісний підхід як ефективна методологічна основа формування готовності військового керівника до управлінської діяльності. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. пр. 2008. Вип. 17 (21). С. 101-111.
14. Ягупов В. В. Суб’єктність як основна детермінанта неперервної професійної освіти людини. Проблеми освіти : наук. зб. 2002. Вип. 27. С. 160–170.
15. Ягупов В. В. Ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців: методологічний аспект. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 6 (64). С. 207–219. URL: DOI: 10.33099/2617-6858–22–70–6–207-219.