ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ЩОДО РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНИХ ПЛАНІВ КУРСАНТІВ ЯК ОБ’ЄКТІВ НАВЧАННЯ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
Анотація
У статті висвітлено теоретичні підходи до розуміння понять «професійне самовизначення» та «професійний план» у об’єктів навчання, пояснено їхній взаємозв’язок. Розкрито сутність професійного самовизначення об’єктів навчання як динамічного процесу, який полягає у переході від імпульсивного прийняття рішення щодо вибору майбутньої професії до реального самовизначення, яке можна здійснити лише за умови якісного аналізу як практичних можливостей свої діяльності, так і власних внутрішніх ресурсів. Зазначено, що професійний план конкретизує самовизначення об’єктів навчання, надає йому діяльнісного та цілеспрямованого характеру. Він конкретизує самовизначення особистості курсанта, надає йому діяльнісного та цілеспрямованого характеру, тому його можна розглядати як стимул розвитку особистості курсанта як майбутнього офіцера. Виникаючі професійні плани, перспективні цілі курсанта зазвичай не співвідносяться із досягнутим ним рівнем оволодіння засобами, необхідними для їхнього досягнення, що створює основу внутрішньої суперечності та особистісного і професійного розвитку. Його вирішення стимулює розвиток і корекцію нових потреб і планів. Професійні плани курсантів є засобом здійснення ними професійних цілей, їхньою конкретизацією у хронологічному та змістовому аспектах. Вони визначають порядок дій, які необхідні для реалізації курсантом професійних цілей як основних орієнтирів у майбутньому (мотиви професійного зростання та військової кар’єри тощо). Проте професійні плани курсантів не обмежуються лише раціональним визначенням ними провідних завдань та цілей, а зазвичай містять динамічний образ бажаного професійного майбутнього: курсант моделює та програє певні ситуації після виконання тих чи інших завдань, уявляє себе у майбутньому як військовослужбовця певної кваліфікації.
Посилання
2. Гульбс О.А. Про взаємозв’язок успішності підлітка з ефективністю функціонування у нього механізмів формування професійних планів. Вісник Національного університету оборони України. № 6(70). 2022. С. 23–30.
3. Дaнькo O.В. Особливості професійного самовизначення майбутніх офіцерів-прикордонників : дис. канд. психол. наук. Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. 2015. 193 с.
4. Кобець О.В. Мотивація та здібності суб’єкта навчання як компоненти механізмів його професійних планів. Вісник Національного університету оборони України. № 6(70). 2022. С. 78–86.
5. Корсун Г.О. Професійне самовизначення старшокласників як проблема теорії та методики виховання в роботах вітчизняних та зарубіжних вчених. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : збірник наукових праць. 2007. № 2(20). Ч. 1. С. 120–123.
6. Ольховецький С.М., Тептюк Ю.О. Дослідження механізмів формування професійних планів та психічного регулювання навчальної діяльності у суб’єкта навчання. Вісник Національного університету оборони України. № 6(70). 2022. С. 125–133.
7. Підгайна В.М., Видра О.Г. Проблеми професійного самовизначення сучасних учнів старшої школи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 108.2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_2_108_12.
8. Cardoso P. and Moreira J.M. Self-efficacy beliefs and the relation between career planning and perception of barriers. Int. J. Educ. Vocat. Guid. 2009. No. 9. P. 177–188. DOI: 10.1007/s10775-009-9163-2.
9. Fantinelli Stefania, Ciro Esposito, Leonardo Carlucci, Pierpaolo Limone, and Francesco Sulla. The Influence of Individual and Contextual Factors on the Vocational Choices of Adolescents and Their Impact on Well-Being. Behavioral Sciences. 2023. No. 13. URL: https://doi.org/10.3390/bs13030233.
10. Parsons F. Choosing a Vocation. Boston, MA : Houghton Mifflin. 1999. 188 p.
11. Wang P., Li T., Wu Z., Wang X., Jing J., Xin J., Sang X. and Dai B. The development of career planning scale for junior high school students based on cognitive information processing theory. Frontiers of Psychology. 2023. No. 14:1106624. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1106624.