CINEMATOGRAPHY AS A TOOL FOR IMPLEMENTING STATE MEMORY POLICY: PERSPECTIVES ON THE POLISH-UKRAINIAN CONFLICT OF 1942–1947
Abstract
The study is dedicated to examining the role of cinema in shaping historical memory and its impact on Polish-Ukrainian relations in the context of World War II and the postwar period. One of the main challenges addressed is the divergent national narratives depicted in films, which have the potential to exacerbate interstate conflicts. The author explores how cinema influences public perception of historical events and contributes to the formation or distortion of collective memory, using the mentioned conflict as a case study. The research is grounded in the theoretical framework of constructivism and Alison Landsberg's concept of «prosthetic memory,» which explains how individuals can integrate others' experiences into their own identity through media, including film. The findings indicate that cinema can serve as a tool of political influence, constructing or reconstructing historical memory and altering perceptions of other nations. In Poland, documentary films are actively used to shape state memory policies. In contrast, the development of national cinema in Ukraine has been slower, partly due to the legacy of the Soviet past and the oversaturation of the media space with Russian content, which diminished only after 2014. An example of cinema's role in escalating conflict is Wojciech Smarzowski's film «Wołyń» («Volhynia»), which portrays Ukrainians in a negative light, leading to increased tensions between the countries. Meanwhile, Ukrainian film projects like «The Century of Yakiv» aim to present a more balanced view of historical events or distance themselves from contentious narratives. The study also examines films that facilitate dialogue between the nations, such as «The Border: Hrubieszów Operation» and «The Grandfather’s Orchard,» which seek to overcome stereotypes and foster mutual understanding. The research emphasizes the importance of a responsible approach to filmmaking, as cinema can not only inform but also shape public attitudes and interstate relations.
References
ного синтезу, моделі впровадження та роль у перехідному суспільстві. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2014. № 6. C. 201–215].
Bosak, E. (2023). Vectors of Contemporary Polish-Ukrainian Cooperation in Cinematography. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: History, (1 (48), pp. 40–48. https://doi.org/10.24144/2523-4498.1 (48).2023.280214 [in Ukrainian]. [Босак Е. Вектори сучасної польсько-української співпраці в кінематографії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія. 2023. Вип. 1(48). C. 40–48. DOI: https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(48).2023.280214 (дата звернення: 03.09.2024)].
Bryukhovetska, L. (2017). The Volyn Polissia has finally awaited. Cinema-Theatre. 1. 10–11 [in Ukrainian]. [Брюховецька Л. Волинське Полісся дочекалося. Кіно-Театр. № 1. С. 10–11].
Kabachiy, R. (2023, July 5). Ukrainian pears from a Polish orchard. Culture.pl. [in Ukrainian]. [Кабачій Р. Українська тепер груша з польського саду. Culture.pl. 2023, 5 липня. URL https://culture.pl/ua/stattia/ukrayinska-teper-hrusha-z-polskoho-sadu (дата звернення: 17.08.2024)].
Kalyshchuk, O. (2016, October 15) «Volhynia»: reflections of a historian. Historians.in.ua. [in Ukrainian]. [Каліщук О. «Волинь»: роздуми історика. Historians.in.ua. 2016. 15 жовтня. URL: https://www.historians.in.ua/index.php/en/dyskusiya/2029-oksana-kalishchuk-volyn-rozdumy-istoryka (дата звернення: 17.08.2024)].
Katsuba, M. (2013). Artistic Cinema as a Tool for Shaping Mass Political Consciousness. Political Management, 1–2, 136–144 [in Ukrainian]. [Кацуба М. Художнє кіно як засіб формування масової політичної свідомості, Політичний менеджмент. 2013. № 1–2. С. 136–144].
Landsberg, A. (2004). Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press. [in English]. [Landsberg A. Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press. 2004].
Ninychuk, A. (2019) Film Voitsekh Smagovsky «Volyn» as a Human Historical Memory of Ukrainians and Poles About Volyn Tragedy. Lesya Ukrainka Eastern European National University Scientific Bulletin, 7, 72–76 [in Ukrainian]. [Нінічук А. Фільм Войцеха Смажовського «Волинь» як травматична історична пам’ять українців та поляків про Волинську трагедію. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2019. № 7. C. 72–76].
Piotrowska, M. (2016). The role and significance of film in popularizing history and shaping social historical consciousness. Scientific Papers of the Doctoral Society of Jagiellonian University: Humanities, 14, 59–78 [in Polish]. [Piotrowska M. Rola i znaczenie filmu w popularyzacji historii a kształtowanie społecznej świadomości historycznej’. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne. 2016. Vol. 14. S. 59–78].
Smarzowski, W. (Director). (2016). Volhynia [DVD]. Forum Film Poland. [in Polish]. [Smarzowski, W. (Reżyser). (2016). Wołyń [DVD]. Forum Film Poland.]
Strilchuk, L. (2018). Historical Memory of Ukrainians and Poles: A Search for Paths to Reconciliation or a Prelude to Conflict? In Transformations of Historical Memory. Historical and Political Studies: Scientific Journal. Special Issue: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference «Transformations of Historical Memory», 176–183 [in Ukrainian]. [Стрільчук Л. Історична пам’ять українців та поляків: пошук шляхів примирення чи привід до конфлікту? Трансформації історичної пам’яті. Історичні та політологічні дослідження. Спецвипуск: доп. на міжнар. наук.-практ. конф. «Трансформації історичної пам’яті». Вінниця, 2018. С. 176–183].
Strilchuk, L. (2022). The memory of the Ukrainian-Polish interethnic conflict in Volhynia during the Second World War in modern Polish society (on the example of cinema) Chronicle of Volhynia. All-Ukrainian Scientific Journal. Issue 26. 49–53 https://doi.org/10.32782/2305-9389/2022.26.08 [in Ukrainian]. [Стрільчук Л. Пам'ять про українсько-польський міжнаціональний конфлікт на Волині у роки Другої світової війни у сучасному польському суспільстві (на прикладі кіно). Літопис Волині. 2022. Число 26. С. 49–53].
Tereshchuk, H. (2019, September 12). Rubizh – Ukrainian view on the joint military operation of the UPA and AK. Radio Svoboda [in Ukrainian]. [Терещук Г. Рубіж – український погляд на спільну бойову операцію УПА і АК. Радіо Свобода. 2019. 12 вересня. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/kino-proupa/30161103.html (дата звернення: 17.08.2024)].
Tomczuk, J. (2014, October 28). This is how the massacre in Ukraine began. Smarzowski is filming «Wołyń». Newsweek Polska [in Polish]. [Tomczuk J. Tak zaczęła się rzeź na Ukrainie. Smarzowski kręci «Wołyń». Newsweek polska. 2014, 28 października. URL: http:/www.newsweek.pl/polska/wolyn-film-wojciechasmarzowskiego-o-rzezi-na-ukrainie-premiera-zwiastun, artykuly,350066,1,2.html (дата звернення: 17.08.2024)].
Trip to «Wołyń» (2024, November 8) School of Sports Mastery - General Education High School [in Polish]. [Wycieczka na Wołyń» Szkoła Mistrzostwa Sportowego – Liceum Ogólnokształcące. 2024. 8 listopadа URL: https://smspruszkow.pl/aktualno%C5%9Bci/13-aktualnosci/72-wycieczka-na-,,wo%C5%82y%C5%84.html (дата звернення: 17.08.2024)].
Witek, P. (2014). Methodological issues in visual history. Res Historica, 37, 159–176. https://doi.org/10.17951/rh.2014.37.159 [in Polish]. [Witek P. Metodologiczne problemy historii wizualnej. Res Historica. 2014. Vol. 37. р. 159–176. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2014.37.159].
Yanchuk, О. (Director). (2004). The Company of Heroes. Dovzhenko Film Studios [in Ukrainian] [Янчук О. (режисер). (2004). «Залізна сотня». кіностудія ім. Олександра Довженка URL: https://www.youtube.com/watch?v=G1Wmqp3O9FA (дата звернення: 17.08.2024)].