ЗАКОНОДАВЧЕ УНОРМУВАННЯ ПРИНЦИПІВ РОЗВІДУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЕКОНОМІЧНІЙ СФЕРІ
Анотація
Належний рівень економічного розвитку держави залежить від значної кількості чинників, зокрема політичних, військових, соціальних. Чільне місце серед них посідає інформаційний чинник, адже в сучасних умовах наявність достовірних даних щодо фактичних економічних явищ, процесів, показників, планів і можливостей інших держав (країн-партнерів, країн-конкурентів, нейтральних країн, транснаціональних корпорацій, а також держав-агресорів) дає змогу на національному рівні розробляти стратегію і тактику забезпечення національних економічних інтересів. Отримання інформації в економічній сфері є особливо актуальним для України, яка, з огляду на низку обставин, опинилась у скрутному економічному становищі. У статті визначено перелік і зміст принципів розвідувальної діяльності в економічній сфері, що мають бути унормовані на законодавчому рівні. За підсумками дослідження визначено, що принципи розвідувальної діяльності в економічній сфері – це основоположні правила, яких мають дотримуватися її суб’єкти під час виконання покладених на них завдань з одержання інформації економічного характеру. Закріпленню на законодавчому рівні підлягають такі принципи розвідувальної діяльності: законності (правило чіткого та неухильного дотримання суб’єктами розвідувального співтовариства Конституції та законів України); незалежності від інших, окрім державних, інтересів; підзвітності й підконтрольності визначеним законом державним органам; безперервності (здійснення розвідувальної діяльності безупинно, незалежно від обставин і часу, а також неможливість припинення повноважень розвідувального органу без їх передачі іншій державній структурі). Зазначені принципи мають поширюватися на всі види розвідувальної діяльності, зокрема в економічній сфері.
Посилання
Balanda, A. L., & Cherniak, A. M. (2022). Economic intelligence and counter-intelligence in ensuring national economic interests: theoretical and applied aspect. Law Journal of the National Academy of Internal Affairs, 12(3), 17–29 [in English]. [Balanda A. L., Cherniak A. M. Economic intelligence and counterintelligence in ensuring national economic interests: theoretical and applied aspect. Law Journal of the National Academy of Internal Affairs. 2022. No. 12 (3). Р. 17–29. https://doi.org/10.56215/04221203.17].
Firsov, V. D. (2018). Concepts, signs and principles of intelligence activities in Ukraine. Bulletin of I. I. Mechnikov ONU, 23, 2(33), 106‒116. (Series «Jurisprudence» [in Ukrainian]. [Фірсов В. Д. Поняття, ознаки та принципи здійснення розвідувальної діяльності в Україні. Вісник ОНУ імені І. І. Мечникова. Серія «Правознавство». 2018. Т. 23. Вип. 2 (33). С. 106‒116. https://doi.org/10.18524/2304-1587.2018.2(33).147029].
Hribov, M. L., & Kozachenko, O. I. (2022). Implicit cooperation in the mechanism of ensuring human rights: monograph. Vinnytsia: Works [in Ukrainian]. [Грібов М. Л., Козаченко О. І. Негласне співробітництво у механізмі забезпечення прав людини : монографія. Вінниця : Твори, 2022. 354 с.].
Palyvoda, V. O. (2022). Private intelligence companies: foreign experience of involving the private sector in the performance of intelligence tasks: analyst. add. Kyiv: NISD [in Ukrainian]. [Паливода В. О. Приватні розвідувальні компанії: іноземний досвід залучення приватного сектору до виконання завдань розвідки : аналітична доповідь. Київ : НІСД, 2022. 20 с.].
Villz, A. (2010). Understanding Intelligence Accountability. Geneva: Procon [in Ukrainian]. [Віллз А. Розуміння підзвітності розвідки. Женева : Procon, 2010. 53 с.].
Zaitsev, D. V., Nakonechnyi, A. P., Pakhariev, S. O., & Lutsenko, I. O. (2022). Military intelligence: training. Manual. Dobrovolskyi, V.B. (Eds.). Kyiv: KNT [in Ukrainian]. [Військова розвідка : навчальний посібник / упоряд.: Д. В. Зайцев, А. П. Наконечний, С. О. Пахарєв, І. О. Луценко ; за ред. В. Б. Добровольського. Київ : КНТ, 2022. 332 с.].