СОЦІАЛЬНІ МЕДІА: ВИТОКИ ТА ЕВОЛЮЦІЯ

Ключові слова: соціальні медіа, соціальні мережі, додатки, цифрові платформи

Анотація

Розвиток цифрового суспільства безпосередньо пов’язаний із розвитком соціальних медіа, оскільки вони перетворилися на основне джерело отримання та поширення інформації. Від часу своєї появи вони перетворилися на потужний інструмент політичної комунікації, впливаючи на формування громадської думки, мобілізацію громадськості та політичні рухи, а також на процеси демократизації у сучасній державі. Мета статті полягає у розкритті та характеристиці основних етапів розвитку соціальних медіа. Визначена мета потребує висвітлення передумов виникнення соціальних медіа, визначення та характеристики етапів їх розвитку. Результати дослідження засвідчили, що з моменту виникнення соціальні медіа зазнали значної еволюції, перетворившись на невід’ємний складник життя сучасного суспільства. Початок історії соціальних медіа пов’язаний із появою перших комерційних онлайнових сервісів, таких як CompuServe, та систем електронних дошок оголошень (BBS). Перші ж власне соціальні мережі з’являються наприкінці 1990-х, зокрема Six Degrees, що дало змогу користувачам створювати профілі, додавати друзів та вести особисті блоги. Із розширенням використання можливостей Інтернету у 2000-х роках значно зростає кількість соціальних мереж і платформ, серед них – Friendster, MySpace, LinkedIn, Facebook, YouTube та Twitter. Водночас суттєво змінюється й спосіб спілкування та обміну інформацією. У 2010-х роках з’явилися нові платформи (Instagram, TikTok та ін.), які фокусуються на обміні візуальним контентом та інтерактивності. Соціальні медіа тепер є невід’ємною частиною повсякденного життя, впливають на особисте спілкування, інші медійні ресурси, бізнес, політику тощо. Сьогодні вони продовжують розвиватися, інтегруючи дедалі новіші технології, зокрема штучний інтелект та доповнену реальність, залишаючись динамічним і впливовим елементом сучасного суспільства.

Посилання

About CompuServe. CompuServe [in English]. [About CompuServe. CompuServe. URL: https://www.compuserve.com/home/about.jsp (дата звернення: 26.07.24)].
Acta Diurna (2014). National Library of Ukraine named after V. I. Vernadskyi [in Ukrainian]. [Acta Diurna. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. URL: http://nbuv.gov.ua/node/1329 (дата звернення 10.08.24)].
Anger, I., & Kittl, C. (2011). Measuring influence on Twitter. i-KNOW '11: proceedings of the 11th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies [in English]. [Anger I., Kittl C. Measuring influence on Twitter. i-KNOW '11: proceedings of the 11th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies. 2011. URL: https://www.researchgate.net/publication/220866465_Measuring_influence_on_Twitter (дата звернення: 24.07.24)].
Antofiichuk, V., & Hrynivskyi, T. (2008). History of foreign journalism. Synopsis of lectures. Part one. Chernivtsi : Ruta [in Ukrainian]. [Антофійчук В., Гринівський Т. Історія зарубіжної журналістики. Конспект лекцій. Частина перша. Чернівці : Рута, 2008. 94 с. URL: https://muzyka2014.files.wordpress.com/2014/05/konspekt_z_ist_zar_zh-ki.doc (дата звернення: 13.07.24)].
Chirak, I. (2023). Economics of social media: a study guide for students of higher educational institutions III-IV levels of accreditation. Ternopil: WUNU [in Ukrainian]. [Чирак І. Економіка соціальних медіа : навчальний посібник. Тернопіль : ЗУНУ, 2023. 300 с.].
Davydenko, A. (2022). TikTok: a platform for development or an «empire of degradation». Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: materials of the 3rd All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation. Odesa : South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky [in Ukrainian]. [Давиденко А. TikTok: платформа для розвитку чи «імперія деградації». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. Одеса : Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 2022. 75 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/15220/1/Naukovi%20studii%202022.pdf#page=75 (дата звернення: 13.07.24)].
History of newspapers (2022). LibreTexts. Ukrayinska. [in Ukrainian]. [Історія газет. LibreTexts. Ukrayinska. URL: https://ukrayinska.libretexts.org/Соціальні_науки/Комунікаційні_дослідження/Журналістика_та_масові_комунікації/Книга%3A_Масові_комунікації%2C_медіа_та_культура/04%3A_Газети/4.02%3A_Історія_газет (дата звернення: 15.07.24)].
Gilbert, E., Bakhshi, S., Chang, S., & Terveen, L. (2013). «I Need to Try This!»: A statistical overview of Pinterest. [in English]. [Gilbert E., Bakhshi S., Chang S., Terveen L. «I Need to Try This!»: A statistical overview of Pinterest. 2013. URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=6f1bd52b1014a00f7342db7f6f51baf956bec134 (дата звернення: 10.08.24)].
Lensky, V. (2023). How the development of social networks began. Treba [in Ukrainian]. [Ленський В. Як почався розвиток соціальних мереж. Treba. URL: https://treba-solutions.com/yak-pochavsya-rozvytoksoczialnyh-merezh/(дата звернення: 15.07.24)].
Malysh, P. (2019). What is media. Bazilik [in Ukrainian]. [Малиш П. Що таке медіа. Bazilik. URL: https://bazilik.media/shcho-take-media/ (дата звернення: 21.07.24)].
Mladenov, V. (2022). Everything about YouTube – a complete guide (SEO, facts, statistics). Ranktracker [in Ukrainian]. [Младенов В. Все про YouTube - повний посібник (SEO, факти, статистика. Ranktracker, 2022. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/all-about-youtube-the-ultimate-guideseo-facts-stats/ (дата звернення: 25.07.24)].
Proferes, N., Jones, N., Gilbert, S., Fiesler, C., & Zimmer, М. (2021). Studying Reddit: a systematic overview of disciplines, approaches, methods, and ethics. Social Media + Society, 7(2) [in English]. [Proferes N., Jones, N., Gilbert, S., Fiesler, C., Zimmer М. Studying Reddit: a systematic overview of disciplines, approaches, methods, and ethics. Social Media + Society. 2021. Vol. 7, Is. 2. URL: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/20563051211019004 (дата звернення: 10.08.24)].
Rheingold, H. (2021). Virtual community. Britannica [in English]. [Rheingold H. Virtual community. Britannica. 2021. URL: https://www.britannica.com/topic/virtual-community (дата звернення: 05.08.24).].
Rose-Collins, F. (2023). 5 ways to build a mailing list for email marketing. Ranktracker [in English]. [Rose-Collins F. 5 ways to build a mailing list for email marketing. Ranktracker. 2023. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/5-ways-to-build-your-mailing-list-for-email-marketing/ (дата звернення: 11.08.24)].
Zhilenko, I. (2010). History of foreign journalism (from antiquity to the second half of the 18th century): textbook. Sumy : Publishing House of Sumy State University. 285 p. [in Ukrainian]. [Жиленко І. Історія зарубіжної журналістики (від античності до ІІ пол. ХVІІІ ст.) : навчальний посібник. Суми : СумДУ, 2010. 285 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/301/1/Zhilenko.doc (дата звернення: 12.07.24)].
Zhuk, K. (2020). Life without advertising: the history of the creation and development of WhatsApp. Investory News. February 10 [in Ukrainian]. [Жук К. Життя без реклами: історія створення та розвитку WhatsApp. Investory News. 10 лютого 2020. URL: https://investory.news/zhittya-bez-reklami-istoriyastvorennya-ta-rozvitku-whatsapp/(дата звернення: 12.07.24)].
Опубліковано
2024-12-04
Розділ
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ДУМКИ. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЛІТИЧНОГО ДИСКУРСУ