КІНЕМАТОГРАФ ЯК ІНСТРУМЕНТ РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ПАМ'ЯТІ: ПЕРСПЕКТИВИ ПОЛЬСЬКО-УКРАЇНСЬКОГО ПРОТИСТОЯННЯ 1942–1947 РР.
Анотація
Дослідження присвячено ролі кінематографа у формуванні історичної пам’яті та впливу фільмів на польсько-українські відносини в контексті подій Другої світової війни та періоду після неї. Однією з головних проблем є різні національні наративи, які відображаються в кіно і можуть поглиблювати міждержавні конфлікти. Автор розглядає вплив кіно на суспільне сприйняття історичних подій, формування або спотворення колективної пам'яті на прикладі згаданого конфлікту. Основна методологічна основа дослідження базується на концепції конструктивізму та теорії «протезованої пам'яті» Елісон Ландсберг, яка пояснює, як через медіа, включаючи кіно, індивіди можуть інтегрувати чужий досвід у власну ідентичність. Дослідження показує, що кіномистецтво може слугувати інструментом політичного впливу, конструюючи/реконструюючи історичну пам’ять, і змінювати сприйняття іншої нації. Так, у Польщі документальні фільми активно використовуються для формування державної політики пам'яті. В Україні ж розвиток національного кіно відбувався повільніше, що частково пов’язано із впливом радянського минулого і перенасиченням медіапростору російським контентом, що припинилося лише після 2014 р. Прикладом ролі кіно в загостренні конфлікту є фільм Войцеха Смажовського «Волинь», який представив українців у негативному світлі, що призвело до напруження між країнами. Водночас українські кінопроєкти, такі як «Століття Якова», прагнуть показати більш збалансоване бачення історичних подій або ж дистанціюватися від них. Робота також аналізує фільми, що сприяють діалогу між країнами, як-от «Рубіж. Грубешівська операція» та «Сад дідуся», які намагаються подолати стереотипи та знайти точки порозуміння. Дослідження підкреслює важливість відповідального підходу до створення фільмів, оскільки кінематограф може не лише інформувати, а й формувати суспільні настрої та міждержавні відносини.
Посилання
ного синтезу, моделі впровадження та роль у перехідному суспільстві. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2014. № 6. C. 201–215].
Bosak, E. (2023). Vectors of Contemporary Polish-Ukrainian Cooperation in Cinematography. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: History, (1 (48), pp. 40–48. https://doi.org/10.24144/2523-4498.1 (48).2023.280214 [in Ukrainian]. [Босак Е. Вектори сучасної польсько-української співпраці в кінематографії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія. 2023. Вип. 1(48). C. 40–48. DOI: https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(48).2023.280214 (дата звернення: 03.09.2024)].
Bryukhovetska, L. (2017). The Volyn Polissia has finally awaited. Cinema-Theatre. 1. 10–11 [in Ukrainian]. [Брюховецька Л. Волинське Полісся дочекалося. Кіно-Театр. № 1. С. 10–11].
Kabachiy, R. (2023, July 5). Ukrainian pears from a Polish orchard. Culture.pl. [in Ukrainian]. [Кабачій Р. Українська тепер груша з польського саду. Culture.pl. 2023, 5 липня. URL https://culture.pl/ua/stattia/ukrayinska-teper-hrusha-z-polskoho-sadu (дата звернення: 17.08.2024)].
Kalyshchuk, O. (2016, October 15) «Volhynia»: reflections of a historian. Historians.in.ua. [in Ukrainian]. [Каліщук О. «Волинь»: роздуми історика. Historians.in.ua. 2016. 15 жовтня. URL: https://www.historians.in.ua/index.php/en/dyskusiya/2029-oksana-kalishchuk-volyn-rozdumy-istoryka (дата звернення: 17.08.2024)].
Katsuba, M. (2013). Artistic Cinema as a Tool for Shaping Mass Political Consciousness. Political Management, 1–2, 136–144 [in Ukrainian]. [Кацуба М. Художнє кіно як засіб формування масової політичної свідомості, Політичний менеджмент. 2013. № 1–2. С. 136–144].
Landsberg, A. (2004). Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press. [in English]. [Landsberg A. Prosthetic memory: The transformation of American remembrance in the age of mass culture. Columbia University Press. 2004].
Ninychuk, A. (2019) Film Voitsekh Smagovsky «Volyn» as a Human Historical Memory of Ukrainians and Poles About Volyn Tragedy. Lesya Ukrainka Eastern European National University Scientific Bulletin, 7, 72–76 [in Ukrainian]. [Нінічук А. Фільм Войцеха Смажовського «Волинь» як травматична історична пам’ять українців та поляків про Волинську трагедію. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2019. № 7. C. 72–76].
Piotrowska, M. (2016). The role and significance of film in popularizing history and shaping social historical consciousness. Scientific Papers of the Doctoral Society of Jagiellonian University: Humanities, 14, 59–78 [in Polish]. [Piotrowska M. Rola i znaczenie filmu w popularyzacji historii a kształtowanie społecznej świadomości historycznej’. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne. 2016. Vol. 14. S. 59–78].
Smarzowski, W. (Director). (2016). Volhynia [DVD]. Forum Film Poland. [in Polish]. [Smarzowski, W. (Reżyser). (2016). Wołyń [DVD]. Forum Film Poland.]
Strilchuk, L. (2018). Historical Memory of Ukrainians and Poles: A Search for Paths to Reconciliation or a Prelude to Conflict? In Transformations of Historical Memory. Historical and Political Studies: Scientific Journal. Special Issue: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference «Transformations of Historical Memory», 176–183 [in Ukrainian]. [Стрільчук Л. Історична пам’ять українців та поляків: пошук шляхів примирення чи привід до конфлікту? Трансформації історичної пам’яті. Історичні та політологічні дослідження. Спецвипуск: доп. на міжнар. наук.-практ. конф. «Трансформації історичної пам’яті». Вінниця, 2018. С. 176–183].
Strilchuk, L. (2022). The memory of the Ukrainian-Polish interethnic conflict in Volhynia during the Second World War in modern Polish society (on the example of cinema) Chronicle of Volhynia. All-Ukrainian Scientific Journal. Issue 26. 49–53 https://doi.org/10.32782/2305-9389/2022.26.08 [in Ukrainian]. [Стрільчук Л. Пам'ять про українсько-польський міжнаціональний конфлікт на Волині у роки Другої світової війни у сучасному польському суспільстві (на прикладі кіно). Літопис Волині. 2022. Число 26. С. 49–53].
Tereshchuk, H. (2019, September 12). Rubizh – Ukrainian view on the joint military operation of the UPA and AK. Radio Svoboda [in Ukrainian]. [Терещук Г. Рубіж – український погляд на спільну бойову операцію УПА і АК. Радіо Свобода. 2019. 12 вересня. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/kino-proupa/30161103.html (дата звернення: 17.08.2024)].
Tomczuk, J. (2014, October 28). This is how the massacre in Ukraine began. Smarzowski is filming «Wołyń». Newsweek Polska [in Polish]. [Tomczuk J. Tak zaczęła się rzeź na Ukrainie. Smarzowski kręci «Wołyń». Newsweek polska. 2014, 28 października. URL: http:/www.newsweek.pl/polska/wolyn-film-wojciechasmarzowskiego-o-rzezi-na-ukrainie-premiera-zwiastun, artykuly,350066,1,2.html (дата звернення: 17.08.2024)].
Trip to «Wołyń» (2024, November 8) School of Sports Mastery - General Education High School [in Polish]. [Wycieczka na Wołyń» Szkoła Mistrzostwa Sportowego – Liceum Ogólnokształcące. 2024. 8 listopadа URL: https://smspruszkow.pl/aktualno%C5%9Bci/13-aktualnosci/72-wycieczka-na-,,wo%C5%82y%C5%84.html (дата звернення: 17.08.2024)].
Witek, P. (2014). Methodological issues in visual history. Res Historica, 37, 159–176. https://doi.org/10.17951/rh.2014.37.159 [in Polish]. [Witek P. Metodologiczne problemy historii wizualnej. Res Historica. 2014. Vol. 37. р. 159–176. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/rh.2014.37.159].
Yanchuk, О. (Director). (2004). The Company of Heroes. Dovzhenko Film Studios [in Ukrainian] [Янчук О. (режисер). (2004). «Залізна сотня». кіностудія ім. Олександра Довженка URL: https://www.youtube.com/watch?v=G1Wmqp3O9FA (дата звернення: 17.08.2024)].