РЕЗУЛЬТАТИ ПІЛОТНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування професійної ідентичності майбутнього фахівця із соціальної роботи, від рівня сформованості якої залежить ефективність здійснення соціальної роботи як професійної діяльності. З урахуванням сутності і специфіки такої діяльності визначено зміст професійної ідентичності фахівця із соціальної роботи, що полягає в усвідомленні власних професійних якостей і компетентностей, їх відповідності вимогам соціальної роботи як професійної діяльності, а також в усвідомленні себе фахівцем соціальної роботи. До структури професійної ідентичності фахівця із соціальної роботи віднесено такі компоненти (за О. Радзімовською): когнітивно-рефлексивний, мотиваційно-ціннісний, проєктно-поведінковий, емоційно-вольовий, діяльнісно-практичний. Визначено та охарактеризовано етапи становлення професійної ідентичності майбутніх фахівців соціальної роботи: етап формування позитивного образу професії фахівця із соціальної роботи та професійного ідеалу у соціальній сфері без співвіднесення себе з цією професією; етап підтвердження вибраного позитивного образу професії або відмова від нього; етап реалізації первинного вибору діяльності у соціальній сфері. Виокремлено чинники, що впливають на становлення професійної ідентичності ФСР. Проведено пілотне діагностування стану розвитку професійної ідентичності, а також альтернативної професійної ідентичності майбутніх фахівців із соціальної роботи, які здобувають перший (бакалаврський) та другий (магістерський) рівень вищої освіти. Зроблено порівняльний аналіз результатів діагностування, що засвідчив доцільність розробки та впровадження у процес професійної підготовки майбутніх фахівців із соціальної роботи спеціальних дидактичних заходів, спрямованих на підвищення рівня усвідомленості ними власної професійної ідентичності.
Посилання
2. Радзімовська О.В. Опитувальник професійної ідентичності учнів професійно-технічних навчальних закладів (презентація авторської методики). URL: https://lib.iitta.gov.ua/707179/1/Radz.pdf.