PROBLEM OF MOTIVATIONAL SECTOR IN PERSONALACTIVE MEASUREMENT
Abstract
The article is devoted to the analysis of the problem of motivational sphere in the personality-activity dimension. In this aspect the contradictory and ambiguous study of the motivational sphere is explained by tangent, multidimensional, small-scale and subjectively directed studies of this problem, however, the scientific substantiation of such a broad view of motives and motivation requires a thorough analysis and systematization of knowledge, allocation of criteria for classification and systematization was many. This is assumed, since the structure of motivation in general is significant in content and in different forms, but such diversity does not allow explicitly or indirectly to investigate the features of motivation in people with different dispositions or in different situations. In particular, the very diversity of approaches significantly complicates the study of the peculiarities of women’s motivation in business. Proceeding from the discrepancy of a large volume of material on the problem of motivation, in the article the possible variants of classification and systematization of scientific information on the investigated direction are considered. Classification of motives by type includes criteria of stability-instability, traditional forms of human activity (game, teaching, professional, social activity), extra-internal, social and moral orientation, temporal signs, etc. the complexity of the problem of motives and personality motivation as one of the pivots in psychological science is not only due to the fact that it reveals the peculiarities of the subjective mental reflection of reality, but also the too wide problem field, which creates the illusion of elaboration and complete analysis. An attempt to classify motives by type, traditional forms of activity (game, teaching, professional, social activity) and temporal features does not cover the possible directions of scientific research, but allows to determine the prospect of empirical research, in particular, to narrow the problem area and to identify the peculiarities of the motivation of modern women in business.
References
2. Елфимов Е. А. Внешняя и внутренняя мотивация как основа профессионального развития и самореализации в труде // Человеческий капитал. — 2013. — Выпуск 11 (59). — С. 102–103.
3. Замфир К. Удовлетворённость трудом. Мнение социолога / К. Замфир. — М.: Политиздат, 2003.
4. Ильин Е. П. Мотивы и мотивация /Е. П. Ильин. — СПб.: Питер, 202. — 512 с.
5. Ковалев В. И. Мотивационная сфера личности как проявление совокупности общественных отношений // Психологический журнал. — 1984. — Т. 5, № 4. — С. 3–13.
6. Крутько С. В. Психологічні особливості професійної Я-концепції особистості /С. В. Крутько //Вісник ПУДПУ імені К. Д. Ушинського. — 2013. — № 3–4. — С. 89–94.
7. Лаврова М. Г. Психологічні особливості перебігу студентами стресу / М. Г. Лаврова // Культурна інтеграція і імміграція в сучасному суспільстві: міждисциплінарна перспектива : збірник наукових праць. — Одеса, 2010. — С. 93–96.
8. Лиска С. І. Загальні компоненти диференціальної структури професійно компетентної особистості працівників податкової міліції / С. І. Лиска // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер. : Психологічні науки. — 2013. — Т. 2, вип. 10. — С. 186–190.
9. Макота Е. М. Особенности мотивации трудовой деятельности современных руководителей // Мир культуры, образования и науки. — Барнаул, 2012. — Выпуск 4 (35). — С. 245.
10. Почебут Л. Г. Организационная социальная психология / Л. Г. Почебут. — СПб.: Речь, 2002. — 298 с.
11. Реан А. А. Психология личности. Социализация, поведение, общение /А. А. Реан. — СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. — 416 с.
12. Рогова Е. Е. Взаимосвязь профессиональных представлений и трудовой мотивации педагогов дошкольных образовательных учреждений / Рогова Е. Е., Панкратова И. А. // Мир науки. — 2016. — Том 4, № 6. — Режим доступа: http://mir-nauki.com/PDF/20PSMN616.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана.
13. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии: в 2 т. / С. Л. Рубинштейн. — М.: Наука, 1989.
14. Тринчук О. Б. Особливості індивідно-особистіної, мотиваційної та смисло-життєвої готовності студентів до професійної діяльності /О. Б. Тринчук // Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. — Hamilton, ON, 2016. — Issue 4 (10). — Р. 97–104.
15. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность /Х. Хекхаузен. — СПб.; М.: Смысл, 2003. — 860 с.
16. Шахова Н. Є. Теоретичні аспекти дослідження ціннісних орієнтацій особистості/ Н. Є. Шахова //Вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. — 2013 . — № 3–4. — С. 102–109.