BASIC ASPECTS OF REALIZATION OF THE DOMESTICALLY-ORIENTED APPROACH IN CONTEXT OF COMPLEX PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASSISTANCE TO FAMILIES THAT BRING UP CHILD WITH THE SPECIAL EDUCATIONAL NECESSITIES
Abstract
Inclusive education involves the creation of all necessary conditions for the development of a special child in school. The success of inclusive education is largely determined by the relationships that have developed in the family in which a child with special educational needs is brought up. Families with a child with special educational needs play a key role in the child’s social integration. That is why such a family needs special attention from specialists. The presence of various problems and difficulties of negative attitudes in the family, leads to a deterioration of the family climate. Work experience shows that if there is an optimistic mood in the family, then the child will have confidence in their abilities and capabilities. Activation of parents and the formation in their minds of the need to help the child is the main mechanism that promotes the harmonious adaptation of the child. The article highlights the important role of the family in addressing the upbringing of children with special needs as active members of society. The necessity of professional comprehensive study of a family raising a child with special needs has been proved. The relevance of the family-oriented approach is revealed. The main problems and difficulties of a family raising a child with special educational needs have been identified. The directions of complex psychological and pedagogical assistance to such a family and as a consequence of harmonization and optimization of intra-family relations in the family are given.
References
2. Душка А. Л. Концепция психологической помощи семьям, которые воспитывают особых детей / А. Л. Душка // Вестник Одесского национального университета. Психология. — 2011. — Том 16, выпуск 2. — С. 29–36.
3. Колупаєва А. А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук. — Видання доповнене та перероблене. — К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. — 274 с.
4. Макаренко А. Н. Психологические особенности родительского отношения к детям с особенными потребностями / А. Н. Макаренко, М. А. Голубева, И. А. Джугля // Міжнародний психіатричний, психотерапевтичний та психоаналітичний журнал. — 2017. — № 1, 2 (35). — С. 105–110.
5. На допомогу батькам, які мають дітей з особливими потребами: метод. рек. / І. Б. Іванова, Л. В. Борщевська, Л. В. Зіброва та ін.; Український інститут соціальних досліджень. — К., 1999. — 80 с.
6. Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України № 609 від 08 червня 2018 року [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro–zatverdzhennya–primirnogo– polozhennya–pro–komandu–psihologo–pedagogichnogo–suprovodu– ditini–z–osoblivimi–osvitnimi–potrebami–v–zakladi–zagalnoyi–serednoyi– ta–doshkilnoyi–osviti
7. Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020–2030 роки [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/monrozrobilo- strategichni-napryami-rozvitku-inklyuzivnoyi-osviti-do-2030-roku
8. Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник / за заг. ред. М. А. Порошенко та ін. — Київ, 2018. — 252 с.
9. Островська К. О. Психотерапевтична робота з батьками дітей з особливими потребами з використанням короткотермінової терапії, зосередженої на вирішенні BSFT / К. О. Островська, Б. В. Андрейко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова: збірник наукових праць. — 2017. — № 1 (5). — C. 5–15. 10. Про світ дітей з особливими потребами: порадник керівникам освітніх установ, вчителям, вихователям дошкільних закладів, шкіл-інтернатів, батькам щодо роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку / В. І. Шнайдер. — Кам’янець-Подільський: Абетка-Нова, 2003. — 140 с.
11. Радченко М. І. Адаптаційні можливості батьків дітей з особливими потребами та специфіка їх психокорекції / М. І. Радченко // Актуальні проблеми психології. — К.: Гланик, 2008. — Том 10, ч. 8. — С. 509–516.
12. Специфіка роботи соціального працівника з сім’ями, які мають дітей з особливими потребами: метод. рек. / Л. Т. Кобилянська (уклад.). — Чернівці: ЧНУ, 2001. — 38 с.
13. Соціально-педагогічна робота з батьками, що виховують дітей з особливими потребами: навчально-методичний посібник / укл. Н. В. Заверико, Т. Г. Соловйова. — Запоріжжя: Тандем, 2008. — 53 с.
14. Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів: Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 48/96, прийнята на сорок восьмій сесії ГА ООН. — К., 2003. — 40 с.
15. Сухіна І. В. Родинно орієнтований підхід у контексті комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом / І. В. Сухіна // Освіта дітей з особливими потребами: шляхи розбудови. — 2014. — № 5. — С. 182–192.
16. Сухіна І. В. Актуальні питання психологічного супроводу родини, в якій виховується дитина з інтелектуальними порушеннями / І. В. Сухіна // Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму: матеріали ІII міжнародної науково-практичної конференції, м. Кам’янець-Подільський, Подільський спеціальний навчально-реабілітаційний соціально-економічний коледж. — Кам’янець-Подільський, 2019. — С. 275–280.
17. Царькова ОВ Психологічна допомога батькам дітей із особливими потребами / О. В. Царькова // Медична психологія. — Х.: Харківська медична академія післядипломної освіти. — 2013. — Випуск 8, № 4. — С. 17–20.