FORMATION OF EMOTIONAL STABILITY OF CANDIDATES FOR DRIVERS WHEN STUDYING TRAFFIC RULES
Abstract
Abstract. In the article the separate aspects of psychological readiness of drivers are considered to the management. An increase level of physical and psychological danger is accented at a management a motor transport. In this connection a slope is done on the analysis of preconditions of readiness of future drivers to adaptation in the conditions of the new specific activity related to the management and co-operating with other participants of travelling motion. The necessity of accented attention of future drivers is reasonable on the psychological constituents of participation travelling and possible psychological and psychophysiological risks for students. The basic constituents of estimation of readiness of students are described to driving at the study of rules of travelling motion and practice after a helm. Important qualities and lines that must be inherent to the future drivers for successful realization of management are certain, and also for a comfort feel after a helm. Attention is accented on the concept of the emotional burning down of driver that links the decline of levels of emotional firmness and attentiveness at a management certain term of time (2–3 years). The features of temperament and neuropsychic features of investigated that have qualification influence on success of management and parameters of psycho-physiological safety of future driver are distinguished. The question of prophylaxis and overcoming of excessive emotional tension is gone into detail from connection with preparation of future drivers to the management a motor transport, and urgency is distinguished of nonadmission emotionally of the unstable state that can result in the loss of attentiveness and confidence in itself during a management, and to result in heavy consequences, including for the psychical sphere of driver.
References
2. Аршава І. Ф. Емоційна стійкість людини і її діагностика / І. Ф. Аршава. — Д.: Вид-во ДНУ, 2006. — 336 с.
3. Варданян Б. X. Механизм регуляции эмоциональной устойчивости: категории, принципы и методы психологи / Б. X. Варданян // Психические процессы: тезисы научных сообщений советских психологов к VI Всесоюзному съезду Общества психологов СССР. — М.: Наука, 1983. — С. 542–543.
4. Дьяченко М. И. О подходах к изучению эмоциональной устойчивости / М. И. Дьяченко, В. А. Пономаренко // Вопросы психологии. — 1990. — № 1. — С. 106–112.
5. Корольчук М. С. Адаптація та її значення в системі психофізіологічного забезпечення діяльності / М. С. Корольчук // Збірник наукових статей Ки- ївського міжнародного університету. — 2002. — Вип. 2. — С. 191–211.
6. Лебедева С. Ю. Коррекция неблагоприятных эмоциональных состояний функционирования комнаты психологической разгрузки: учебное пособие / С. Ю. Лебедева, Г. В. Попова. — Х.: Национальный университет внутренних дел МВД Украины, 2002. — 92 с.
7. Носенко Е. Л. Теоретико-психологічні засади комп’ютерної діагностики емоційної стійкості людини / Е. Л. Носенко, І. Ф. Аршава. — Д.: Вид-во ДНУ, 2006. — 188 с.
8. Корольчук М. С. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я: навч. посіб. / М. С. Корольчук, В. М. Крайнюк, А. Ф. Косенко, Т. І. Кочергіна; заг. ред. М. С. Корольчука. — К.: ІНКОС, 2002. — 272 с.
9. Черникова О. А. Исследование эмоциональной устойчивости в условиях напряженной деятельности / О. А. Черникова // Проблемы общей психологии: тезисы сообщений на XVIII Международном психологическом конгрессе / под ред. О. С. Виноградова. — М.: Просвещение, 1966. — Т. 2. — С. 442–444.