RESEARCH THE EFFICIENCY OF PROFESSIONAL SELF-REALIZATION OF EMPLOYEES OF BANKING INSTITUTIONS

Keywords: management, professional efficiency, individual psychlogical characteristics, self-realization, economist, financial consultant, operator.

Abstract

The author of the article reveals the psychological features of management and provides the results of a study of the relationship between the effectiveness of professional self-realization of various employees in banking institutions (economists, financial advisers, operators) with their individual psychological characteristics. One of the main psychological factors of activation of personal and professional potential of bank employees are readiness and ability for selfdevelopment, realization of the process of progressive self-change and self-realization in professional activity. The author defines professional self-realization as a conscious self-development of the bank’s staff in the process of which potential opportunities are revealed, the result of which is the constant achievement of personal and socially significant results. The correlation analysis of the ratio of professional efficiency of three groups of employees of banking institutions with their individual psychological characteristics are revealed the presence of several stable relationships, significant at <0.05.

References

1. Карпов А. В. Психология менеджмента: учебник для академического бакалавриата. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Юрайт, 2019. — С. 64–69.
2. Кужненкова А. С., Новикова И. А. Соотношение показателей профессиональной эффективности и психологических характеристик работников банковской сферы // Акмеология. — 2014. — № 3 / 4 (специальный выпуск). — С. 97–98.
3. Методичні рекомендації для самостійної та індивідуальної роботиз дисциплін «Психологія управління банківським бізнесом», «Психологія та конфліктологія» для студентів галузі знань (0501) «Економіка і підприємництво», спеціальності 8.050105 «Банківська справа», 8.050104 «Фінанси» / укладач Скрипник З. Е. — Львів: Львівський інститут банківської справи Університету банківської справи Національного банку України (м. Київ), 2013. — 111 с.
4. Почебут Л. Г. Организационная социальная психология : учебное пособие для академического бакалавриата / Л. Г. Почебут, В. А. Чикер. . — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Юрайт, 2019. — 246 с. — (Бакалавр. Академический курс). — ISBN 978–5-534–07752–0. — URL: https://urait.ru/ index.php/bcode/438113 (дата звернення: 09.12.2020).
5. Почебут Л. Г., Чикер В. А. Организационная социальная психология: учеб. пособие. — СПб.: Речь, 2002.
6. Савельєва Є. О. Психологічні особливості управління банківським персоналом на прикладі комерційного банку «Приватбанк» //Духовність особистості: методологія, теорія і практика: зб. наукових праць /гол. редактор Г. П. Шевченко. — Сєвєодонецьк: вид-во СНУ ім. Володимира Даля, 2020. — Вип. 4 (97). — С. 214–219.
Published
2023-08-21