IMAGE OF THE FUTURE: DESIGN AND REPRESENTATION

Keywords: future, image of the world, representations, construction, psychosemantic analysis, emotional sphere of personality.

Abstract

Problem statement. It is shown that the main scientific vectors of the study of the personality image of the future can be considered philosophical, sociological, psychophysiological and psychological. In psychology, the future is revealed as a property of the mental. It is determined that the psychological phenomenology of the image of the future is that it is a holistic view of the individual about the future. It is in the mind and constantly affects behavior, activities, and its emotional state. The ability of an individual to construct his own future is due to the peculiarities of his individual psychological representations. This aspect is little studied in psychological science. The purpose of the article is to present methods and techniques of research of representations and designing the world image of the future by the person. Results of the research. It is noted that the process of forming the image of the future is not only a vision of the end result, but also the impact on the assessment of behavior, consolidation of moral, volitional, intellectual efforts to realize their own expectations. This emphasizes the subjective nature of this process. In the framework of the research of mental representations and the peculiarities of constructing personality images of the future in a particular individual context were identified the mediative and moderative components that influence this phenomenon. The author’s method of assessing the world image of the future is presented. It is a technique of subjective scaling — that is, it shows how the individual imagines his future. To assess the relationship between the studied indicators, which are operationalized as concepts of psychosemantic analysis, a multidimensional deployment was used. Conclusions and prospects for further research. It is concluded that the psychosemantic approach is the most informative in the identified abilities of the individual to construct images of their own future. It is noted that the prospects for further research will be to identify the relationship between forms and strategies for building mental representations of the image of the future with strategies for individual behavior in difficult life situations.

References

1. Абульханова-Славская К. А., Березина Т. Н. Время личности, время жизни. СПб., 2001. 304 с.
2. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Медиум, 1995. 323 с.
3. Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность. М.: Наука, 1990. 496 с.
4. Богомяков В. Г. Дискурс будущего // Дискурс-Пи. 2010. № 1–2. С. 53–55.
5. Бушанський В. В. Екзистенціальний підхід до концептуалізації часу // Наукові записки ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2017. 5–6 (91–92). С. 93–124. 6. Вассерман Л. И., Трифонова Е. А., Червинская К. Р. Семантический дифференциал времени: экспертная психодиагностическая система в медицинской психологии: пособие для врачей и медицинских психологов. СПб., 2009. 44 с.
7. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. СПб.: Союз, 1997. 96 с.
8. Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время личности. Киев: Наукова думка, 1984. 272 с.
9. Даценко В. С. Майбутнє як філософська проблема // Філософія та політологія в контексті сучасної культури. 2019. Т. 11, вип. 2 (24). С. 49–59.
10. Досвід переживання пандемії covid-19: дистанційні психологічні дослідження, дистанційна психологічна підтримка: матеріали онлайн-семінарів 23 квітня 2020 року «Досвід карантину: дистанційна психологічна допомога і підтримка» та 15 травня 2020 року «Дистанційні психологічні дослідження в умовах пандемії covid-19 і карантину» / [за наук. ред. М. М. Слюсаревського, Л. А. Найдьонової, О. Л. Вознесенської]. К. : ІСПП НАПН України, 2020. 121 с. Режим доступу: https://ispp.org.ua/wpcontent/ uploads/Static/dosvid_onl-sem_23–04–20_and_15–05–20_ncov19. pdf
11. Загорная Е. В. Основы патопсихологии. М.: Мир науки, 2018. Режим доступу: http://izd-mn.com/PDF/24MNNPU17.pdf
12. Зинченко В. П. Время действующее лицо // Вопросы психологии. 2001. № 6. С. 36–54.
13. Кіреєва З. О. Час як детермінанта онтогенетичного розвитку свідомості : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.01. Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. О., 2010. 36 c.
14. Кожем’якіна О. М. Довіра до майбутнього людини ХХІ століття // Філософія науки: традиції та інновації. 2013. № 1 (7). С. 142–150. Режим доступу: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/536
15. Леонтьев А. Н. Образ мира : Избранные психолог. произведения : в 2 т. М. : Педагогика, 1983. Т. 2. С. 251–262.
16. Леонтьев Д. А., Шелобанова Е. В. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего // Вопросы психологии. 2001. № 1. С. 57–66.
17. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. Москва: Директ-Медиа, 2008. 1174 с. Режим доступу: http://biblioclub.ru/ index.php?page=book&id=39189
18. Михальский А. В. Психология конструирования будущего / МГППУ. Москва, 2014. 192 с.
19. Попович І. С. Конструювання особистістю моделі очікуваного майбутнього // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2015. Вип. 6. С. 145–154. Режим доступу: http://nbuv.gov. ua/UJRN/nvkhp_2015_6_26.
20. Регуш Л. А. Психология прогнозирования: успехи в познании будущего. СПб. : Речь, 2003. 352 с.
21. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. К.: Либідь, 2003. 376 с.
22. Цуканов Б. И. Время в психике человека. Одесса: Астропринт, 2000. 220 с.
23. Юнг К. Г. Человек и его символы. М.: Педагогика, 1997. 368 с.
24. Ardolino, J. «What if…?» An EEG-sLORETA Study Investigating Episodic Future Thinking in Subclinical Anxiety (Doctoral dissertation, University of Gloucestershire). Master of Science by Research Psychological and Behavioural Sciences In the Faculty of Natural and Social Sciences. 2019. 87 p.
25. Blouin-Hudon E. M. C., Pychyl T. A. A mental imagery intervention to increase future self-continuity and reduce procrastination. Applied Psychology. 2017. 66(2). 326–352.
26. Brosch T., Stussi Y., Desrichard O., Sander D. Not my future? Core values and the neural representation of future events. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience. 2018. 18(3). 476–484.
27. Pearson J. The human imagination: the cognitive neuroscience of visual mental imagery. Nat Rev Neurosci. 2019. 20(10). 624–634. doi: 10.1038/s41583– 019–0202–9.
28. Zimbardo P. G., Boyd J. N. Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric // Journal of Personality and Social Psychology. 1999. 77. 1271–1288.
Published
2023-08-21