PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FOUNDATIONS OF THE DEVELOPMENT OF FACILITATIVE COMPETENCE OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING
Abstract
In the article, based on a scientific analysis of theoretical and empirical sources devoted to the problem of the development of facilitative competence in future social workers, we can draw generalizing conclusions: 1) facilitative competence as a holistic psychological and pedagogical phenomenon (facilitative competence of a social worker is an integrated professional and personal quality that includes cognitive, emotional-value, motivational and practical components; it ensures effective interaction with clients, promotes the development of their potential, self-determination and adaptation in difficult social conditions, which is confirmed by scientific positions that focus on the multi-level structure of facilitative competence, in particular on such components as empathy, cognitive flexibility, tolerance, subject-subject interaction); 2) the educational environment as a space for the development of facilitative competence (professional training of future social workers should be based on such pedagogical conditions that stimulate facilitative behavior: interactivity, partnership, interpersonal support, modeling of real social situations, role-playing interaction; the facilitative position of the teacher who transfers knowledge and creates a favorable climate for the development of a higher education student is important); 3) the practical component as an important factor in the formation of facilitative competence (a special role in the development of facilitative competence belongs to volunteering, practice-oriented forms of learning and reflective practices, which activate students’ acquisition of interaction experience, contribute to the development of empathy, responsibility, and the ability to self-realization; volunteering stimulates a facilitative position through real help to others, adaptation to difficult social situations, and the development of social and communicative skills). It was found that the development of facilitative competence of future social workers requires a comprehensive psychological and pedagogical approach.
References
2. Дударьов В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління. Грані. 2018. № 10 (154). С. 118–122.
3. Желанова В. Фасилітаційна компетентність майбутнього педагога: сутність і структура. Альма-матер: теорія і методика професійної освіти. 2021. № 31 (1). С. 104–110. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/31-1.17.
4. Казанжи М. Психологічні особливості фасилятівності як властивості особистості: дис. … канд. психол. наук (спец. 19.00.01 – загальна психологія, історія психології); Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К. Ушинського. Одеса, 2006. 215 с.
5. Молдованов А. Сутність та структура фасилітаційної компетентності соціального працівника. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. Вип. 1 (50). С. 133–136. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.133-136.
6. Топол В. Що таке фасилітація і як вона може допомогти вчителю в класі. Нова українська школа. 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/shho-take-fasylitatsiya-i-yak-vona-mozhe-dopomogtyvchytelyu-v-klasi.
7. Фокша О. Педагогічні умови формування фасилітаційної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей у професійній підготовці: дис. … канд. пед. наук (спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти); Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Ушинського». Одеса, 2019. 242 с.
8. Червоненко К. Формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників засобами волонтерської діяльності. Науковий часопис НПУ імені М. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. № 77. С. 269–275. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.77.48.






