INFORMATION, EXPLANATORY AND ADVERTISING ACTIVITIES AS COMMUNICATION STRATEGIES OF SOCIAL SERVICE PROVIDERS
Abstract
The article reveals the conceptual provisions of information and explanatory work in the system of social services provision. It is stated that with the transition to an information society, there is a need for broad awareness of ordinary citizens about diverse services within the framework of the formation of a service state. It is important to consider information as an end-to-end approach to ensuring citizens’ accessibility to social services. It is indicated that informing the population about the list of social services, their content and the procedure for providing them in a form accessible to persons with any type of health impairment is entrusted to the authorized bodies of the social services provision system. The right of citizens to accessible social information is implemented by a number of regulatory legal acts of the international and national level. The state and problems of information support of the social services provision system are analyzed. Difficulties in informa- tion and explanatory work with the population regarding social support are considered. Versatile means of information and advertising of social services are indicated. Popularization of social ser- vices in the media is considered as an effective mechanism for reforming the social sphere.
References
2. Інформування населення в кризових умовах. Залучення жителів громад до процесів відбудови: посібник для органів місцевого самоврядування. 2023. URL: https://decentralization.ua/uploads/library/file/901/PROSTO_Manual_Informing_residents_in_a_crisis_book_web_16112023.pdf (дата звернення: 09.09.2025).
3. Клос Л., Джавадян О.-М. Соціальна реклама як приклад сучасної практики соціальної роботи в Україні. Social Work and Education. 2021. № 8 (2). С. 190–203. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.5 (дата звернення: 12.09.2025).
4. Офіційний сайт Міністерства соціальної політики України. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Formuvannya-zhittestiykosti-.html (дата звернення: 19.09.2025).
5. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо інформування населення про соціальні послуги: Наказ Міністерства соціальної політики від 28 жовтня 2014 р. № 828. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0828739-14#Text (дата звернення: 10.09.2025).
6. Семигіна, Т., Слозанська, Г., Столярик, О. Класифікація та стандартизація соціальних послуг: міжнародний та український досвід. Аналітичний матеріал. Київ: ПРООН, 2024 274 с. URL: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2024-12/analit_robota_ksp.pdf (дата звер-нення: 09.09.2025).
7. Трубавіна І., Куратченко І. Методичні рекомендації до організації проведення інформаційно-роз’яснювальної соціальної роботи для внутрішньо-переміщених осіб. Бердянськ, 2017. 19 с. URL: https://www.pedagogic-master.com.ua/2022/Trubavina_4.pdf (дата звернення: 20.09.2025).
8. Хлівнюк Т., Кіріяк А. Соціальна інклюзія в контексті цифровізації: можливості та ризики для соціальної держави. Психологія та соціальна робота. 2024. Вип. 2 (60). URL: https://journals.onu.in.ua/index.php/psy/article/view/226/214 (дата звернення: 12.09.2025).
9. Швець В. Як не загубити себе з виходом на пенсію: досвіди жінок, які знайшли нову опору. URL: https://life.pravda.com.ua/society/yak-ne-zagubiti-sebe-z-vihodom-na-pensiyu-dosvidi-zhinok-yaki-znayshli-novu-oporu-309571 (дата звернення: 19.09.2025).
10. Stanfield D., Beddoe L. Social work and the media: a collaborative challenge. Aotearoa New Zealand Social Work. 2013. № 25 (4). Р. 41–51. URL: https://www.researchgate.net/publication/262728703_Social_work_and_the_media_A_collaborative_challenge (дата звернення: 09.09.2025).






