FEATURES OF TEACHING PSYCHOTHERAPY IN AN INCLUSIVE HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION (USING THE EXAMPLE OF THE UNIVERSITY “UKRAINE”)
Abstract
The article examines the features of teaching the academic discipline “Psychotherapy” in an inclusive higher education institution using the example of the Open International University of Human Development “Ukraine”. Approaches to adapting the content, forms and methods of teaching in accordance with the needs of students with special educational needs (SEN) are analyzed.Attention is drawn to the importance of creating a barrier-free educational environment, developing individual educational trajectories, as well as integrating psychotherapeutic knowledge taking into account the cognitive, emotional and social characteristics of students with SEN. The feasibility of using interactive, practice-oriented and elements of distance learning technologies is substantiated.Prospects for improving pedagogical support for students with SEN in the process of professional training of future social specialists and psychologists are outlined.
References
2. Єрмаков І. Психолого-педагогічний супровід осіб з особливими потребами в умовах вищої школи. Освіта і розвиток обдарованої особистості. 2021. № 1 (82). С. 23–29.
3. Задорожна О. Система супроводу студентів з інвалідністю у вищому навчальному закладі. Вища освіта України. 2020. № 2. С. 56–61.
4. Засенко В., Кононко О. Педагогіка інклюзивного навчання: навч. посібник. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2019. 256 с.
5. Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ: Університет «Україна», 2009. 164 с.
6. Кочюбе Г. Психотерапія в системі підготовки психологів: навчальний аспект. Психологія і суспільство. 2018. № 1. С. 89–94.
7. Ляшенко Л. Інклюзивна освіта у вищій школі: проблеми і шляхи вирішення. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2 (4). С. 1–10.
8. Максименко С. Психологія особистості: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 528 с.
9. Софій Н. Інклюзивна освіта: навч.-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: ЦСІ, 2011. 284 с.
10. Топузов О. Теоретико-методичні основи професійної підготовки фахівців в умовах інклюзивної освіти. Педагогіка і психологія. 2019. № 1. С. 12–18.
11. Університет «Україна» як простір інклюзивної освіти / за заг. ред. В. Засенка, Н. Софій. Київ: Університет «Україна», 2016. 220 с.
12. Яценко Т. Глибинна психокорекція: теорія і практика. Київ: Логос, 2003. 344 с.






