STUDENTS’ MOTIVATION FOR DISTANCE LEARNING IN A PANDEMIC SITUATION

Keywords: distance learning, students, motivation to learn, motivation to succeed, motivation to avoid failure.

Abstract

Social tendency to distance various forms of social interaction, including learning, is intensifying in the times of highly developed information and communication technologies. Online communication of teachers and students — in chats, online forums and conferences — becmes an alternative to traditional learning. During the quarantine related to the COVID- 19 pandemic, distance learning (DL) was introduced in higher education institutions of Ukraine. The aim of the present study is to reveal the characteristics of students’ motivation for distance learning within the pandemic. Following methods were used for this purpose: the author’s questionnaire «Attitude to Distance Learning in Higher Education »; the method of «Eductional Motviation in Higher Education» by T. I. Ilyina, «Method of Diagnosing Personality for Motivation to Avoid failure» (by T. Ehlers), «Method of Diagnosing Personality for Motivation to Succeed» (by T. Ehlers). The empirical study continued throughout July-August 2020. The survey of students’ attitudes to DL showed three types of such attitudes: 48 % are positive about distance learning, 30 % are neutral, and 22 % are negative. Diagnosis of motivation to get higher education in students with different attitudes to distance learning revealed following trends: the highest rate of motivation to acquire knowledge is observed in students with a positive attitude to DL; the motive for obtaining a diploma dominates among students with a negative attitude to DL. High levels of motivation to succeed do not depend on the type of attitude to DL. The dominance of high levels of motivation to succeed compared to low levels of motivation to avoid failure is inherent in students with a positive attitude to DL. Significant differences were found between the parameters of «motivation to succeed» and «motivation to avoid failure» (p> 0.05) among students with a neutral attitude to distance learning. Thus, based on our empirical observation, we noted the correlation between the type of attitude of students to DL and their motivation to avoid failure, and the lack of such correlation between the type of attitude of students to DL and their motivation to succeed.

References

1. Буланова-Топоркова М. В. Педагогика и психология высшей школы: учебное пособие. Ростов-на-Дону: Феникс, 2002.
2. Васюк О., Скумін Т. Теоретико-методичні аспекти організації дистанційної освіти. Вісник Книжкової палати. 2011. № 2. URL:///C:/Users/Olga/ AppData/Local/Temp/vkp_2011_2_11.pdf
3. Гюлмамедов А. Б., Круглова, Е. А. Турчин, А. С. Особенности мотивационной направленности личности студентов-психологов. Вестник Владимирского государственного университета. 2014. 16 (35). С. 16–21.
4. Думка студентів щодо дистанційного навчання, організованого у КНЛУ під час карантину. 2020. Доступно за URL: http://translationstudies.knlu.edu. ua
5. Предметний аналіз поняття «соціальне дистанціювання» в різних суспільних та наукових контекстах / О. В. Дробот (відп. ред.). 2020. URL: http:// kpppo.nau.edu.ua/files/Zbirnik2020.pdf
6. Дымшиц М. Н. Общая структура мотивации. Манипулирование покупателем. Москва: Омега Л., 2004.
7. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего. Москва : Смысл, 2004.
8. Карагодіна О., Пожидаєва О., Карагодіна М. Ставлення студентів до дистанційного навчання в період карантину. 2020. URL: http://ies.vntu.edu. ua/reports/presentations_2020_2020.pdf
9. Корніяка О. М. Комунікативні чинники професійного самоздійснення викладача вищої школи. Psycholinguistics. 2018. Vol. 23, Iss. 1. С. 139–159. DOI 10.5281/zenodo.1211179. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ psling_2018_23_1_9.
10. Мартинюк І. А. Самоосвітня діяльність студентської молоді в епоху глобалізації. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 2017. V (56). С. 128–131. DOI: 10.32626/2227–6246.2019–46.240–264.
11. Переваги та недоліки дистанційного навчання. Кафедра менеджменту Львівського торговельно-економічного університету. 2020. URL: https:// kerivnyk.info/perevahy-ta-nedoliky-dystantsijnoho-navchannya.
12. Петрунько О. В., Дятленко Н. М. Методика викладання психологічних дисциплін у вищій школі: Навчально-методичний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2016.
13. Сердюк Л. З. Психологія мотивації учіння майбутніх фахівців в інтегрованому освітньому середовищі / Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2013.
14. Смирнов А. В., Валиахметова И. В. Современные аспекты мотивации учебной деятельности студентов вузов. Актуальные вопросы психологии и пе- дагогики — Topical issues of psychology and pedagogy. Новосибирск: ЦРНС, 2009. С. 81–94.
15. Хекхаузен X. Мотивация и деятельность. 2-е изд. Санкт-Петербург: Питер; Москва: Смысл, 2003.
16. Що показали результати опитування батьків щодо дистанційного навчання? 2020. URL: https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/scho-pokazali-rezul-tatiopituvannya- bat-kiv-schodo-distanciynogo-navchannya
17. Bandura, A. Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co, 1997.
18. Mandler G., Sarason I. G. A study of anxiety and learning. Journal of Abnormal and Social Psychology. 1952. 87, 166–173. doi10.1037/h0062855
19. Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press, 2017.
Published
2023-08-18