PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SOCIAL INDUSTRY FOR THE IMPLEMENTATION OF SOCIAL INCLUSION IN THE CONDITIONS OF NEW SOCIAL CHALLENGES

Keywords: social worker, social inclusion, vulnerability, training, martial law, rehabilitation

Abstract

The article analyzes the regulatory basis for the implementation of social inclusion, identifies important international and domestic normative documents that are necessary for the familiarization of future specialists in the social field during their professional training for the relevant field of professional activity. The purpose of the article: to outline the content and features of the training of future specialists in the social field for the implementation of social inclusion and the implementation of social rehabilitation supporting practices in the conditions of new social challenges. The scientific novelty consists in the clarification of the essence of the concepts "social rehabilitation in the conditions of new social challenges" and "social rehabilitation in the conditions of inclusion", the identification of theoretical foundations and effective practices in the introduction of social inclusion in the conditions of modern social challenges, as well as the identification of vulnerable groups of clients in the conditions of war in Ukraine and determining the main directions in the professional training of social sector specialists for social rehabilitation work with them. Research conclusions: the specifics and strategic guidelines for the organization of the activities of social sector specialists for the implementation of social inclusion in the conditions of modern social challenges are determined, the normative foundations of the provision of social rehabilitation services are analyzed, as well as the main directions of professional training of future social sector specialists for the implementation of social inclusion in the conditions of martial law. The experience of public sector specialists in the implementation of interesting projects and tools that contribute to the development of social inclusion in modern conditions is analyzed, as well as the specifics of the formation of a culture of inclusiveness in educational institutions and the community and the role of social sector specialists in this process. The educational elements that ensured the formation of professional readiness of future specialists in the social sector for social rehabilitation work with vulnerable categories of clients in various socio-cultural environments at three interdependent levels (individual, community, system) on the basis of social inclusion in the conditions of martial law were highlighted.

References

1. Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти. Державна служба якості освіти URL: https://sqe.gov.ua/inklyuzivne-navchannya-u-shkoli-posibnik/ (дата звернення: 20.08.2024).
2. Всі документи. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws (дата звернення: 20.08.2024).
3. В Україні за два роки війни кількість людей з інвалідністю збільшилася на 300 тисяч. Укрінформ URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3846340-v-ukraini-za-dva-roki-vijnikilkist-ludej-z-invalidnistu-zbilsilasa-na-300-tisac.html (дата звернення: 20.08.2024).
4. Данілавічютє Еляна. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. № 3. С. 7–19.
5. Інформація про Геоінформаційну систему моніторингу, аналізу, оцінки та вирішення конфліктів. ГІСМАОВК. URL: https://dialog-ua.org/pages/about.html (дата звернення: 20.08.2024).
6. Колупаєва А. Спеціальна освіта в Україні та модернізація освітньої галузі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 3. С. 7–12.
7. Костіна В.В. Загальні засади соціальної допомоги людям літнього та похилого віку в умовах сучасних соціальних викликів. Соціальна робота і соціальна освіта в умовах сьогодення: проблеми та перспективи розвитку: колективна монографія / С. Калаур, Н. Олексюк, Г. Олійник, Л. Петришин та ін.; за ред. О. Сороки, Г. Лещук. Тернопіль: Осадца Ю.В. 2023. С. 36–73.
8. Костіна В.В., Смеречак Л.І. Соціальна інклюзія в Україні: імплементація закордонного досвіду та особливості підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі. CORRECTION AND REHABILITATION INNOVATIONS: IMPLEMENTATION OF EUROPEAN EXPERIENCE: Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing», 2023. С. 132–156. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-9.
9. Міжнародно-правові документи Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти. URL: https://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=63 (дата звернення: 20.08.2024).
10. Рассказова О.І. Розвиток соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти: теорія та технологія: монографія. Харків: ФОП Шейніна О. В. 2012. 465 с.
11. Слозанська Г. Особливості підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання у закладах загальної середньої освіти. Наукові записки. Серія: педагогіка. 2021. № 2. С. 49–59.
12. Супрун М., Шевченко В. Розвиток спеціальної освіти в незалежній Україні. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2018. № 14. С. 164–174.
13. Щербакова Вікторія, Рагозіна Тетяна, Костіна Валентина Досвід соціально-реабілітаційної та паліативної допомоги харківського обласного благодійного фонду «соціальна служба допомоги» людям літнього віку в умовах воєнного стану. Соціальна робота: реалії та перспективи : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 110-річчю Полт. нац. пед. ун-та імені В. Г. Короленка, м. Полтава, 9–10 трав. 2024 р. / за заг. ред. Н. О. Сайко, В. І. Березан. Полтава, 2024. С. 143–148.
14. Convention on the Rights of Persons with Disabilities. United Nations. URL: https://www.un.org/disabilities/documents/COP/crpd_csp_2013_4.doc (access date: 20.08.204).
15. Creating an Inclusive Society: Practical Strategies to Promote Social Integration. DESA 2009. inclusive-society. URL: https://www.un.org/esa/socdev/egms/docs/2009/Ghana/inclusive-society.pdf (access date: 20.08.204).
16. Just Like You: 5 principles of inclusive society. UNDP in Ukraine. URL: https://www.undp.org/ukraine/news/just-you-5-principles-inclusive-society (access date: 20.08.204).
17. Kostina V. V., Pypenko I. S. The Development of Resilience of Schoolchildren as a Basis for Health Care in the Conditions of Martial Law. International Journal of Science Annals, 2022. Vol. 5, No. 1–2. DOI:10.26697/ijsa. URL: https://culturehealth.org/ijsa_archive/ijsa.2022.1-2.5.pdf (access date: 20.08.204).
18. Kostina V., Rahozina T., Smerechak L. Palliative Care in the Conditions of New Social Challenges: Problems and Prospects. Evropsky Politicky a Pravni Diskurz, 2024. 11, 1, 51–61. DOI: https://doi.org/10.46340/eppd.2024.11.1.6.
19. Kovacheva Siyka Social inclusion. Youth Partnership. URL: https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/social-inclusion (access date: 20.08.204).
20. Saran A., Hunt X., White H., Kuper H. Effectiveness of interventions for improving social inclusion outcomes for people with disabilities in low– and middle-income countries: A systematic review. Campbell Systematic Reviews, 2023. 19, e1316. DOI: https://doi.org/10.1002/cl2.1316
21. Social Inclusion. Department of Economic and Social Affairs. United Nations. URL: https://social.desa.un.org/issues/social-inclusion. (access date: 20.08.204).
22. Social inclusion. Developdiverse. URL: https://www.developdiverse.com/deib_dictionary/social-inclusion/(access date: 20.08.204).
23. Social inclusion. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. URL: https://www.eurofound.europa.eu/en/topic/social-inclusion#recent-updates (access date: 20.08.204).
24. Summary of the E-dialogue On Creating an Inclusive Society: Practical Strategies to Promote Social Integration. 23 May – 20 June 2007. Division for Social Policy and Development. URL: https://www.un.org/esa/socdev/sib/egm%2707/e-dlg07_smmry.html (access date: 20.08.204).
25. The importance of social inclusion. Sacred Heart Mission. URL: https://www.sacredheartmission.org/news/the-importance-of-social-inclusion/(access date: 20.08.204).
26. The People’s Charter for an Eco-Social World. Co-building a New Eco-Social World: Leaving No One Behind. URL: https://newecosocialworld.com/the-peoples-charter-for-an-eco-social-world/(access date: 20.08.204).
27. Vasylyeva-Khalatnykova M. O., Chuiko O., Bakhov I. S., Ternopilska V., Chernukha, N. Social Rehabilitation Practices of Inclusion In The Educational Process In Working With Children With Disabilities. Propósitos Y Representaciones, 2021. 9(SPE3), e1188. DOI:https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1188.
Published
2024-12-18