PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF CHILDREN WITH PROBLEM BEHAVIOR

Keywords: problem behavior, psychological and pedagogical support, students, diagnosis, correction, psychological support

Abstract

The article analyzes the theoretical concepts of psychological and pedagogical support for children with problematic behavior. The main goal of the study is to analyze effective strategies and support methods to improve the adaptation and educational results of this category of students. The key aspects of psychological support are considered, including an individual and group approach to students with various forms of problematic behavior (deviant behavior, aggression, manifestations of bullying, conflict, violation of moral standards, child delinquency, etc.). The technologies of psychological and pedagogical support (consultations, moderation, legal protection, social management, pedagogical assistance, social adaptation) and its phased organization are substantiated. Lectures, thematic conversations, discussions, interviews, consultations, psychological-pedagogical trainings, behavioral stimulation, play therapy, art therapy, psycho-gymnastics, quizzes are defined as the methods of implementing psychological-pedagogical support for students with problematic behavior. Types of social assistance or psychological-pedagogical services provided during accompaniment are: diagnosis of the psycho-emotional state of the child; corrective and developmental activities (prevention of negative phenomena, social and psychological adaptation, socio-pedagogical rehabilitation); human rights and informational and advisory work; comprehensive medical examination and treatment (if necessary). As an example, the program of psychological and pedagogical work with minors is given. It is noted that the organization of corrective measures of psychological and pedagogical support has a complex, multidisciplinary nature. And recovery programs must contain the following components: informative; communicative; reflexive. The main method of influencing children's behavior remains the same and consists in the application of a complex of socio-pedagogical methods and techniques.

References

1. Бандурка О. М., Трубников В. М., Яровий А. О. Проблеми соціальної адаптації неповнолітніх, звільнених з виховно-трудових колоній. Харків: НУВС. 2003. 260 с.
2. Безпалько О. В., Лютий В. П. Теоретико-методичні засади здійснення комплексної соціальної профілактики негативних явищ серед вихованців колоній для неповнолітніх. Активніметоди просвітницької діяльності у профілактиці ВІЛ/СНІДу та ризикової поведінки: посібник для спеціалістів приймальників-розподільників, притулків для неповнолітніх та виховних колоній / за заг. ред.: Р. Х. Вайноли, Т. Л. Лях. Київ: ТОВ «ДКБ «РОТЕКС», 2007. С. 13–26.
3. Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2003. 134 с.
4. Беляєв Ю. І., Кузьменко В. В. Важковиховуваність – явище соціально-педагогічне. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Херсон: ХДПУ; Айлант, 1998. Вип. 1. С. 16–19.
5. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: навчально-методичний посібник. Київ: ІСДО, 1998. 204 с.
6. Вокабуляр соціального педагога / упорядкування Л. Письмак. Київ: «Вид. група «Шкільний світ»», 2016. 104 с.
7. Інновації в роботі з ресоціалізації неповнолітніх, засуджених до покарань, не пов’язаних з позбавленням волі: методичні матеріали / за заг. ред. В. П. Лютого. Київ: Державна соціальна служба для сім’ї, дітей та молоді, 2005. 104 с.
8. Методичні рекомендації для працівників центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо роботи з молоддю, яка звільнилася з місць позбавлення волі: методичні рекомендації / за ред. О. І. Пилипенка. Київ: Держсоцслужба, 2006. 112 с.
9. Програма психологічної корекційної роботи з підлітками з девіантною поведінкою та їх батьками/ Укладачі: Павленко Т. М., Котляревська О. О., Оріян А. О. Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі». 2021. 83 с.
10. Психолого-педагогічна робота з дітьми, схильними до прояву девіантної, делінквентної поведінки (з досвіду роботи спеціалістів психологічної служби системи освіти України). Aвт. кол.: О. П. Абухажар, Н. М. Акімова, В. В. Білецька та ін.; упор.: В. Г. Панок, Ю. А. Луценко. К.: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи. 2014. 1 електрон. опт. диск (CL-ROM); 12 см.
11. Седих К. В., Моргун В. Ф. Делінквентний підліток: навчальний посібник з психопрофілактики, діагностики та корекції протиправної поведінки підлітків для студентів психологічних, педагогічних, соціальних, юридичних спеціальностей та інтернів-психологів: 2-е вид., доповнене. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2015. 272 с.
Published
2024-12-18