PHUBBING AS A CHARACTERISTIC OF THE EMOTIONAL DEPENDENCE OF TEENAGERS AND YOUNG PEOPLE
Abstract
In the modern era of digital technologies, smartphones have become an integral part of everyday life, especially among the younger generation. At the same time, the problem of excessive use of mobile devices has increased, which contributes to the emergence of new types of non-chemical addictions, such as phubbing, which manifests itself in the excessive use of smartphones during real communication. The aim of the work was to study the emotional component of phubbing among teenagers and young men. Research methods: bibliographic (analysis, systematization, theoretical data and literary sources), historical (study of the emergence, formation and development of the concept). Four psychodynamic theories are distinguished in the work. Heinz Kogut’s theory, which drew a parallel between chemical and non-chemical addiction (addiction to drugs and smartphones) as a way to fill emotional hunger and compensate for psychological deficits arising from traumatic experiences or deficiencies in personality development. D. Winnicott’s “transitional object” theory, which describes a transitional object as a symbolic object or action that helps a child move from a sense of separation to independence. K. Rybak’s “digital umbilical cord” theory, which depicts the close connection between a child, their mobile phone and their parents through a technological tool that symbolizes the connection between them. Mentalization theory P. Fonagy, which emphasizes the importance of face-to-face contact for normal personality development, noting that technology can hinder this by separating us and reducing the opportunity to develop empathy and social skills. These theories represent different approaches to understanding the psychological aspects of dependence on technology and communication in modern society. They provide unique perspectives and new perspectives on the issue, contributing to a deeper understanding of the impact ofdigital technologies on our relationships and mental health.
References
Алексєєва Т.В., Луньов В.Є. Молодіжні субкультури: розбіжності у світогляді і способі життя. Девіантологія : навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти : у 2 ч. Київ : Планер, 2018. Ч. 1. 674 с.
Асєєва Ю.О., Аймедов К.В. Сучасні види кіберадикцій фабінг та номофобія. Психологія та соціальна робота. 2023. Вип. 1 (57) С. 56–64. https://doi.org/10.32782/2707-0409.2023.1.7.
Проблема комп’ютерної та інтернет-залежності молоді в інформаційному суспільстві / О.В. Дорохов та ін. Системи обробки інформації. 2012. № 4. С. 285–288. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ soi_2011_4_67.
Ісакова Т.О. Інтернет-залежність як новий феномен сучасного світу: сутність і проблеми. Київ : НІСД, 2018. 47 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/ default/files/2011-10/Internet_zal-bcba2.pdf.
Саннікова О.П. Багатовимірна концепція особистості. Проблеми сучасної психології. 2013. № 1. С. 15–21.
Чебикін О.Я. Вплив комп’ютерної діяльності на емоційну сферу студентів. Наука і освіта. 2015. № 3. С. 126–134.
Юр’єва Л.М. Комп’ютерна залежність: формування, діагностика, корекція та профілактика : монографія. Дніпропетровськ : Пороги, 2006. URL: https://studfiles.net/
preview/6748925/.
The impact of type of content use on smartphone addiction and academic performance: Physical activity as moderator / G.A. Abbasi et al. Technology in Society. 2021. № 64. P. 101521.
https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101521.
Bianchi A., Phillips J.G. Psychological Predictors of Problem Mobile Phone Use. Cyberpsychology& Behavior. 2005. № 8. P. 39–51. DOI: 10.1089/cpb.2005.8.39.
Blacker A. Worldwide & US Download Leaders 2020. Apptopia. 2021. URL: https://blog. apptopia.com/worldwide-us-download-leaders-2020.
Comparing generalized and specific problematic smartphone/internet use: Longitudinal relationships between smartphone application-based addiction and social media addiction and psychological distress / I.H. Chen et al. Journal of Behavioral Addictions. 2020. № 9 (2). P. 410–419.
https://doi.org/10.1556/2006.2020.00023.