PSYCHOLOGICAL CAUSES OF ADOLESCENT AGGRESSION IN THE CONDITIONS OF WAR

Keywords: adolescents, gender differences, aggressiveness, adolescent crisis, mental health, psychological well-being

Abstract

The article highlights the results of a study of the psychological causes of aggression among high school adolescents in the condition of war. The study involved a group of adolescents in grades 9–10 in Podilsk. The total sample of this study was 180 people aged 14 to 16 years. The study was conducted using the following methods: A. Bass and A. Darka’s test, K. Leonhard and G. Schmiszek’s test, and the method of C.D. Spielberger in the adaptation of Y.L. Khanin. Projective methods. During the ascertaining stage of the research through statistical analysis, it was proved that the value of correlation coefficient in boys of high strength and statistically significant is between the following parameters: rigidity and pedantry (r = 0,411; p ≤ 0,001); anxiety and excitability (r = 0,437; p ≤ 0,001); physical aggression and irritability (r = 0,43; p ≤ 0,001). The value of the correlation coefficient was of medium strength and statistically significant between the following parameters: verbal aggression and rigidity (r = 0,267; p > 0,01); cyclothymia (r = 0,293; p > 0,001); demonstrativeness (r = 0,261; p > 0,01). The value of the correlation coefficient in girls was high and statistically significant between the following parameters: physical aggression and indirect aggression (r = 0,524; p ≤ 0,001); verbal aggression and cyclothymia (r = 0,461; p ≤ 0,001).

References

Аршава І., Носенко Д. Суб’єктивне благополуччя і його індивідуально-психологічні та особистісні кореляти. Вісник Дніпровського університету. Серія «Педагогіка і психологія». 2012. № 18 (20). 9/1. С. 3–10.

Архипова Т., Уханова А. Ґендерні особливості агресивної поведінки в контексті психічного здоров’я старших школярів. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020.
https://doi.org/10.33216/2219-2654-2020-52-2-179-192.

Особливості психічного здоров’я першокурсників на етапі адаптації до професійного навчання в умовах воєнного стану / Г. Афузова та ін. Габітус. 2022. Вип. 41. С. 278–283.
https://doi.org/10.32782/2663-5208.2022.41.49.

Бєляєва С. Дитячі негаразди: лікуємо любов’ю. Київ, 2013. 112 с.

Видра О. Вікова та педагогічна психологія. Київ, 2011. 112 с.

Жизномірська О. Ґендерні особливості агресивності у підлітковому віці. Формування ґендерної культури майбутніх учителів. 2005. С. 131–134.

Карпенко Є. Вікова та педагогічна психологія : Актуальні стадії сучасних українськихучених. Дрогобич : Посвіт, 2014. 152 с.

Карамушка Л. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.

Охорона психічного здоров’я в умовах війни : у 2 т. / пер. з англ. Т. Семигіної та ін. 2-ге вид. Київ. : Наш формат, 2022. Т. 1. 568 с.

Павелків В. Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2019. № 30. С. 483–494. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p.
Published
2024-08-17