RESEARCH INTO ECONOMIC IDENTITY: AN ATTEMPT OF THE CONCEPTUALIZATION AND OPERATIONALIZATION OF THE CONSTRUCT
Abstract
The article presents the key provisions of the framework of the empirical research into the phenomenon of economic identity, which is to be implemented by the author in the process of studying youth economic identity and its regional features. The underlying idea of the proposed approach relates to the thesis that economic preferences have social and cultural meaning, thus social identity is an important factor of economic decision making, whose spheres are not limited to income and consumption. The author provides a rationale for the priority role of subject’s self-determination in relation to the external stimuli in the construction of economic identity. A value-semantic component of the economic self-determination shape subject’s economic attitudes both directly by limiting the choice of the acceptable kinds, forms and ways of economic activity and interaction, and indirectly by influencing the ambitions, expectations and aim of this activity. The indicators of the economic identity considered in the articled are the representations of the value regulators in the field of economics, attitudes to economic objects and phenomena, as well as attitudes to and readiness to observe norms and rules of economic interaction.
References
2. Akerlof G.A., Kranton R.E. Identity Economics: How Our Identities Shape Our Work, Wages, and Well-Being. Prinston University Press. 2011. 200 p.
3. Akerlof G.A., Kranton R.E. Identity and the economics of organizations. Journal of economic perspectives. 2005. Vol. 19. № 1. P. 9–32.
4. Москаль Ю. Структура економічної ідентичності: особливості її визначення та розгляду. Психологія і суспільство. 2007. № 3. C. 98–102.
5. Москаленко В.В. Соціалізація особистості : монографія. 2013. Київ : Фенікс. 540 с.
6. Tajfel H., Turner J. C. The social identity theory of intergroup behavior: Psychology of intergroup relations / Ed. by S. Worchel, W.G. Austin. Chicago : Nelson-Hall, 1986. P. 7–24.
7. Зубіашвілі І.К. Сутність економічної культури особистості та її роль в економічній соціалізації. Психологічний журнал. 2019. № 2(22). С. 163–183.
8. Lenick D., Kiel F. Moral Intelligence: Enhancing Business Performance and Leadership Success. New Jersey : Pearson Education, 2007. 336 p.
9. Frank R.H. What Price the Moral High Ground?: How to succeed without selling your Soul. Princeton, NJ : Princeton University Press, 2010. 224 p.
10. Зубіашвілі I. Особливості економічного самовизначення сучасних старшокласників. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія. 2021. № 2 (51). С. 18–25.
11. Coleman J.S. Foundations of social theory. Harvard University Press, 1990. 993 p.
12. Позняк С.І. Соціально-психологічний капітал у структурі політичної картини світу: особливості репрезентацій студентської молоді. Психологічні науки: проблеми і здобутки : збірник. Київ. міжнар. ун-т, Ін-т соц. та політичної психології НАПН України. Київ : КиМУ, 2015. С. 233–245.