INTERPRETATION OF THE CONCEPT OF "IDENTITY" IN MODERN SOCIO-PSYCHOLOGICAL PROJECTIONS
Abstract
The article provides a theoretical analysis of approaches to the definition of identity, such as psychoanalytic, symbolic interactionism, socio-cultural, cognitive, continuum-hierarchical, narrative. The concept of "identity" is considered from the point of view of the structure or process. The article updates the narrative approach to the study of the process of forming identity. In general, the representatives of the narrative approach to the study of personality argue that the formation of identity is possible when the experience is redrawind of experience with the help of stories - narratives. This approach will allow to study the experience of the person, which is the basis of the concept of identity; as a result of conscious narratives of the individual about the past, present and future, the identity will be formed. Such mechanisms of identity construction as identification, introjection (psychoanalytic approach); active internalization and language (symbolic interactionism); cognitive, motivational, emotional, value mechanisms (socio-cultural approach) are considered; assimilation, accommodation and evaluation (continuum-hierarchical approach); social categorization, social identification, social comparison, imitation, internalization, adaptation, assimilation (cognitive approach); reflexive and value-semantic mechanisms (narrative approach). The article focuses on the reflexive and value-semantic mechanisms, because they enable the individuals to analyze, realize and construct their own identity.
References
2. Гребенюк М. О. Самоідентифікація як механізм формування ідентичності особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». Кам’янець-Подільський, 2010. № 8. С. 219-228. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/162034/161015
3. Губеладзе І. Г. Сільська молодь у місті: пошук ідентичності: монографія. Київ: Міленіум, 2015. 236 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/77241833.pdf
4. Козирєв М.П. Соціально-психологічні аспекти ідентичності підлітка. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Львів, 2012. №2. С. 187-197. URL: https://www.lvduvs.edu.ua/documents_pdf/visnyky/nvsp/02_2012_2/12kmpaip.pdf
5. Краєва О. А. Подолання кризи ідентичності в підлітковому віці: монографія. Харків, 2018. 218 с.
6. Мороз Р. А. Наративний підхід до дослідження ідентичності особистості. Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. Одеса, 2009. № 4. С. 30-34. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/4_2009/7.pdf.pdf
7. Ревенко С. П. Сучасні підходи до вивчення ідентичності особистості юнацького віку. Наука і освіта. Серія Психологія. Одеса, 2013. №7. С.196-199.
8. Савицька, І. М. Свобода як чинник наративної ідентичності та автентичності особистості. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». Харків, 2014. № 1083. URL: https://periodicals.karazin.ua/thcphs/article/view/2133/1873
9. Самчук О.О. Становлення феномену наративної ідентичності особистоті в історико-філософських парадигмах. Практична філософія. Київ, 2014. № 54. С.114-146. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Samchuk_2014_1.pdf
10. Яблонська Т.М. Ідентичність як предмет психологічного аналізу. Наукові записки Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України /за ред. акад. С.Д.Максименка. Київ: Ніка-Центр, 2010. Вип.38. 392 с. С. 378-387. URL: https://lib.iitta.gov.ua/5147/1/%D0%AF%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%90%D0%97_2010_.pdf
11. Amanda A., Uliaszek A. and other. Bridging Development and Disturbance: A Translational Approach to the Study of Identity. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. 2021. DOI: https://doi.org/10.1037/per0000514.supp
12. Kapoor C., Misra I. Religious Identity: A Missing Link In Identity Discourse. Indian Journal of Social Science and Organizational Behaviour. 2017. Vol. 6. P. 7-15. 13. Licona N. E. A. Theory for the Study of Identity. Advances in Anthropology. Mexico, 2021. Vol. 11. P. 13-24.
14. Sandoval L. O., Alcaraz M. G. G. Contributions to the debate on the study of identities and biographies. Dialogos sobre education. 2019. Vol. 10. P. 1-13. URL: http://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v10n18/2007-2171-dsetaie-10-18-00009-en.pdf
15. Urrieta L., Hatt B. Qualitative Methods and the Study of Identity and Education. Research and Assessment Methods (Online Publication). USA, 2019. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.550
16. Zahrai L. Narrative identity: formation mechanism. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Ivano-Frankivsk, 2020. Vol. 7, No. 2. P. 83-89.