ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ФАСИЛІТАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

  • Я. І. Юрків Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0001-9890-7855
  • А. В. Молдованов Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-4629-9576
Ключові слова: фасилітативна компетентність, соціальні працівники, фахова підготовка, розвиток, психолого-педагогічні основи

Анотація

У статті на підставі наукового аналізу теоретичних і емпіричних джерел, присвячених проблемі розвитку фасилітативної компетентності у майбутніх соціальних працівників, дійшли узагальнюючих висновків: 1) фасилітативна компетентність як цілісний психолого-педагогічний феномен (фасилітативна компетентність соціального працівника є інтегрованою професійно-особистісною якістю, що включає когнітивні, емоційно-ціннісні, мотиваційні та практичні компоненти; вона забезпечує ефективну взаємодію з клієнтами, сприяє розвитку їхнього потенціалу, самовизначенню й адаптації у складних соціальних умовах, що підтверджується науковими позиціями, які акцентують увагу на багаторівневій структурі фасилітаційної компетентності, зокрема на таких її складових частинах, як емпатія, когнітивна гнучкість, толерантність, суб’єкт-суб’єктна взаємодія); 2) освітнє середовище як простір розвитку фасилітативної компетентності (професійна підготовка майбутніх соціальних працівників має базуватися на таких педагогічних умовах, які стимулюють фасилітативну поведінку: інтерактивність, партнерство, міжособистісна підтримка, моделювання реальних соціальних ситуацій, рольова взаємодія; важливою є фасилітативна позиція викладача, який передає знання, створює сприятливий клімат для розвитку здобувача вищої освіти); 3) практична складова частина як важливий чинник формування фасилітативної компетентності (особлива роль у розвитку фасилітативної компетентності належить волонтерській діяльності, практико орієнтованим формам навчання та рефлексивним практикам, які активізують набуття студентами досвіду взаємодії, сприяють розвитку емпатії, відповідальності, здатності до самореалізації; волонтерство стимулює фасилітативну позицію через реальну допомогу іншим, адаптацію до складних соціальних ситуацій та розвиток соціально-комунікативних навичок). Виявлено, що розвиток фасилітативної компетентності майбутніх соціальних працівників вимагає комплексного психолого-педагогічного підходу.

Посилання

1. Волкова Н., Степанова А. Фасилітатор як важлива рольова позиція сучасного викладача вишу. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2018. № 1(15). С. 17–22.
2. Дударьов В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління. Грані. 2018. № 10 (154). С. 118–122.
3. Желанова В. Фасилітаційна компетентність майбутнього педагога: сутність і структура. Альма-матер: теорія і методика професійної освіти. 2021. № 31 (1). С. 104–110. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/31-1.17.
4. Казанжи М. Психологічні особливості фасилятівності як властивості особистості: дис. … канд. психол. наук (спец. 19.00.01 – загальна психологія, історія психології); Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К. Ушинського. Одеса, 2006. 215 с.
5. Молдованов А. Сутність та структура фасилітаційної компетентності соціального працівника. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. Вип. 1 (50). С. 133–136. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.133-136.
6. Топол В. Що таке фасилітація і як вона може допомогти вчителю в класі. Нова українська школа. 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/shho-take-fasylitatsiya-i-yak-vona-mozhe-dopomogtyvchytelyu-v-klasi.
7. Фокша О. Педагогічні умови формування фасилітаційної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей у професійній підготовці: дис. … канд. пед. наук (спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти); Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Ушинського». Одеса, 2019. 242 с.
8. Червоненко К. Формування соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників засобами волонтерської діяльності. Науковий часопис НПУ імені М. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. № 77. С. 269–275. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.77.48.
Опубліковано
2025-11-26
Як цитувати
Юрків, Я. І., & Молдованов, А. В. (2025). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ФАСИЛІТАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Психологія та соціальна робота, (2), 246-255. https://doi.org/10.32782/2707-0409.2025.2.23