ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ПСИХОТЕРАПІЇ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІНКЛЮЗИВНОГО ТИПУ (НА ПРИКЛАДІ УНІВЕРСИТЕТУ «УКРАЇНА»)

Ключові слова: психотерапія, інклюзивна освіта, студенти з особливими освітніми потребами, Університет «Україна», вища освіта, психолого-педагогічний супровід, індивідуальна освітня траєкторія

Анотація

У статті розглянуто особливості викладання навчальної дисципліни «Психотерапія» у закладі вищої освіти інклюзивного типу на прикладі Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна». Проаналізовано підходи до адаптації змісту, форм і методів викладання відповідно до потреб студентів з особливими освітніми потребами (ООП). Наголошено на важливості створення безбар’єрного освітнього середовища, розвитку індивідуальних освітніх траєкторій, а також інтеграції психотерапевтичного знання з урахуванням когнітивних, емоційних і соціальних особливостей студентів з ООП. Обґрунтовано доцільність використання інтерактивних, практико-орієнтованих та елементів дистанційних технологій навчання. Окреслено перспективи вдосконалення педагогічного супроводу студентів з ООП у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери та психологів.

Посилання

1. Бех І. Особистісно орієнтоване виховання: теоретико-технологічні засади. Київ: Либідь, 2003. 280 с.
2. Єрмаков І. Психолого-педагогічний супровід осіб з особливими потребами в умовах вищої школи. Освіта і розвиток обдарованої особистості. 2021. № 1 (82). С. 23–29.
3. Задорожна О. Система супроводу студентів з інвалідністю у вищому навчальному закладі. Вища освіта України. 2020. № 2. С. 56–61.
4. Засенко В., Кононко О. Педагогіка інклюзивного навчання: навч. посібник. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2019. 256 с.
5. Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ: Університет «Україна», 2009. 164 с.
6. Кочюбе Г. Психотерапія в системі підготовки психологів: навчальний аспект. Психологія і суспільство. 2018. № 1. С. 89–94.
7. Ляшенко Л. Інклюзивна освіта у вищій школі: проблеми і шляхи вирішення. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2 (4). С. 1–10.
8. Максименко С. Психологія особистості: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 528 с.
9. Софій Н. Інклюзивна освіта: навч.-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: ЦСІ, 2011. 284 с.
10. Топузов О. Теоретико-методичні основи професійної підготовки фахівців в умовах інклюзивної освіти. Педагогіка і психологія. 2019. № 1. С. 12–18.
11. Університет «Україна» як простір інклюзивної освіти / за заг. ред. В. Засенка, Н. Софій. Київ: Університет «Україна», 2016. 220 с.
12. Яценко Т. Глибинна психокорекція: теорія і практика. Київ: Логос, 2003. 344 с.
Опубліковано
2025-11-26
Як цитувати
Кущенко, І. В., & Чернякова, О. В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ПСИХОТЕРАПІЇ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІНКЛЮЗИВНОГО ТИПУ (НА ПРИКЛАДІ УНІВЕРСИТЕТУ «УКРАЇНА»). Психологія та соціальна робота, (2), 73-83. https://doi.org/10.32782/2707-0409.2025.2.7