ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ІНКЛЮЗІЇ В УМОВАХ НОВИХ СОЦІАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ
Анотація
У статті здійснено аналіз нормативного підґрунтя впровадження соціальної інклюзії, визначено важливі міжнародні та вітчизняні нормативні документи, що є необхідними для ознайомлення майбутніх фахівців соціальної галузі під час їхньої професійної підготовки до відповідного напряму професійної діяльності. Мета статті: окреслення змісту та особливостей підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі до впровадження соціальної інклюзії та здійснення соціально-реабілітаційних підтримуючих практик в умовах нових соціальних викликів. Наукова новизна полягає в уточненні суті понять «соціальна реабілітація в умовах нових соціальних викликів» та «соціальна реабілітація в умовах інклюзії», виокремленні теоретичних основ та ефективних практик у запровадженні соціальної інклюзії в умовах сучасних соціальних викликів, а також виокремленні вразливих груп клієнтів в умовах війни в Україні та визначення основних напрямів у професійній підготовці фахівців соціальної галузі до соціально-реабілітаційної роботи з ними. Висновки дослідження: визначено специфіку та стратегічні керівні положення для організації діяльності фахівців соціальної галузі для впровадження соціальної інклюзії в умовах сучасних соціальних викликів, проаналізовано нормативні основи надання соціально-реабілітаційних послуг, а також наведено основні напрями професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі до діяльності з впровадження соціальної інклюзії в умовах воєнного стану. Проаналізовано досвід здійснення діяльності фахівців громадського сектору з впровадження цікавих проєктів та інструментів, що сприяють розвитку соціальної інклюзії в сучасних умовах, а також визначено особливості формування культури інклюзивності в закладі освіти й громаді та роль фахівців соціальної галузі у цьому процесі. Виділено освітні елементи, що забезпечували формування професійної готовності майбутніх фахівців соціальної галузі до соціально-реабілітаційної роботи з вразливими категоріями клієнтів у різних соціокультурних середовищах на трьох взаємозалежних рівнях (індивідуальному, громади, системи) на засадах соціальної інклюзії в умовах воєнного стану.
Посилання
2. Всі документи. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws (дата звернення: 20.08.2024).
3. В Україні за два роки війни кількість людей з інвалідністю збільшилася на 300 тисяч. Укрінформ URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3846340-v-ukraini-za-dva-roki-vijnikilkist-ludej-z-invalidnistu-zbilsilasa-na-300-tisac.html (дата звернення: 20.08.2024).
4. Данілавічютє Еляна. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. № 3. С. 7–19.
5. Інформація про Геоінформаційну систему моніторингу, аналізу, оцінки та вирішення конфліктів. ГІСМАОВК. URL: https://dialog-ua.org/pages/about.html (дата звернення: 20.08.2024).
6. Колупаєва А. Спеціальна освіта в Україні та модернізація освітньої галузі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 3. С. 7–12.
7. Костіна В.В. Загальні засади соціальної допомоги людям літнього та похилого віку в умовах сучасних соціальних викликів. Соціальна робота і соціальна освіта в умовах сьогодення: проблеми та перспективи розвитку: колективна монографія / С. Калаур, Н. Олексюк, Г. Олійник, Л. Петришин та ін.; за ред. О. Сороки, Г. Лещук. Тернопіль: Осадца Ю.В. 2023. С. 36–73.
8. Костіна В.В., Смеречак Л.І. Соціальна інклюзія в Україні: імплементація закордонного досвіду та особливості підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі. CORRECTION AND REHABILITATION INNOVATIONS: IMPLEMENTATION OF EUROPEAN EXPERIENCE: Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing», 2023. С. 132–156. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-9.
9. Міжнародно-правові документи Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти. URL: https://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=63 (дата звернення: 20.08.2024).
10. Рассказова О.І. Розвиток соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти: теорія та технологія: монографія. Харків: ФОП Шейніна О. В. 2012. 465 с.
11. Слозанська Г. Особливості підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання у закладах загальної середньої освіти. Наукові записки. Серія: педагогіка. 2021. № 2. С. 49–59.
12. Супрун М., Шевченко В. Розвиток спеціальної освіти в незалежній Україні. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2018. № 14. С. 164–174.
13. Щербакова Вікторія, Рагозіна Тетяна, Костіна Валентина Досвід соціально-реабілітаційної та паліативної допомоги харківського обласного благодійного фонду «соціальна служба допомоги» людям літнього віку в умовах воєнного стану. Соціальна робота: реалії та перспективи : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 110-річчю Полт. нац. пед. ун-та імені В. Г. Короленка, м. Полтава, 9–10 трав. 2024 р. / за заг. ред. Н. О. Сайко, В. І. Березан. Полтава, 2024. С. 143–148.
14. Convention on the Rights of Persons with Disabilities. United Nations. URL: https://www.un.org/disabilities/documents/COP/crpd_csp_2013_4.doc (access date: 20.08.204).
15. Creating an Inclusive Society: Practical Strategies to Promote Social Integration. DESA 2009. inclusive-society. URL: https://www.un.org/esa/socdev/egms/docs/2009/Ghana/inclusive-society.pdf (access date: 20.08.204).
16. Just Like You: 5 principles of inclusive society. UNDP in Ukraine. URL: https://www.undp.org/ukraine/news/just-you-5-principles-inclusive-society (access date: 20.08.204).
17. Kostina V. V., Pypenko I. S. The Development of Resilience of Schoolchildren as a Basis for Health Care in the Conditions of Martial Law. International Journal of Science Annals, 2022. Vol. 5, No. 1–2. DOI:10.26697/ijsa. URL: https://culturehealth.org/ijsa_archive/ijsa.2022.1-2.5.pdf (access date: 20.08.204).
18. Kostina V., Rahozina T., Smerechak L. Palliative Care in the Conditions of New Social Challenges: Problems and Prospects. Evropsky Politicky a Pravni Diskurz, 2024. 11, 1, 51–61. DOI: https://doi.org/10.46340/eppd.2024.11.1.6.
19. Kovacheva Siyka Social inclusion. Youth Partnership. URL: https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/social-inclusion (access date: 20.08.204).
20. Saran A., Hunt X., White H., Kuper H. Effectiveness of interventions for improving social inclusion outcomes for people with disabilities in low– and middle-income countries: A systematic review. Campbell Systematic Reviews, 2023. 19, e1316. DOI: https://doi.org/10.1002/cl2.1316
21. Social Inclusion. Department of Economic and Social Affairs. United Nations. URL: https://social.desa.un.org/issues/social-inclusion. (access date: 20.08.204).
22. Social inclusion. Developdiverse. URL: https://www.developdiverse.com/deib_dictionary/social-inclusion/(access date: 20.08.204).
23. Social inclusion. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. URL: https://www.eurofound.europa.eu/en/topic/social-inclusion#recent-updates (access date: 20.08.204).
24. Summary of the E-dialogue On Creating an Inclusive Society: Practical Strategies to Promote Social Integration. 23 May – 20 June 2007. Division for Social Policy and Development. URL: https://www.un.org/esa/socdev/sib/egm%2707/e-dlg07_smmry.html (access date: 20.08.204).
25. The importance of social inclusion. Sacred Heart Mission. URL: https://www.sacredheartmission.org/news/the-importance-of-social-inclusion/(access date: 20.08.204).
26. The People’s Charter for an Eco-Social World. Co-building a New Eco-Social World: Leaving No One Behind. URL: https://newecosocialworld.com/the-peoples-charter-for-an-eco-social-world/(access date: 20.08.204).
27. Vasylyeva-Khalatnykova M. O., Chuiko O., Bakhov I. S., Ternopilska V., Chernukha, N. Social Rehabilitation Practices of Inclusion In The Educational Process In Working With Children With Disabilities. Propósitos Y Representaciones, 2021. 9(SPE3), e1188. DOI:https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1188.