СИСТЕМА РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ МАЙБУТНІХ ОСВІТЯН
Анотація
У статті висвітлено систему роботи з формування лідерської позиції майбутніх освітян, що реалізується в усіх видах діяльності в ході професійної підготовки у закладі вищої освіти. Лідерську позицію майбутніх освітян визначено як систему установок, що формується відношенню до світу, інших людей, самих себе та професійної діяльності й забезпечує стійку спрямованість бути тим, хто веде за собою, надихає й переконує, є дороговказом для учнів та виявляється у лідерській поведінці й діяльності в сфері освіти. Розкрито мету, методологічні засади, зміст системи роботи з формування лідерської позиції майбутніх вчителів, психологів та соціальних педагогів як фахівців психологічної служби системи освіти. Висвітлено можливості навчальної, практичної, науково-дослідної, громадської, волонтерської та самоосвітньої діяльності для формування лідерської позиції майбутніх освітян. Визначено напрями роботи з розвитку психологічних конструктів лідерства у здобувачів вищої педагогічної освіти в умовах соціально-психологічного тренінгу відповідно до виявлених факторів (самовладнання та вольовий самоконтроль; висока креативність та ефективність прийняття рішень; видатна зовнішність та імідж; стримана емпатія) та психологічних предикторів (готовність діяти в ситуаціях ризику, розвинена уява, самоефективність під час прийняття рішень, позитивне прийняття невизначеності, розвинений когнітивний, емоційний та вольовий контроль, здоровий нарцисизм, подієве та екзистенційне самовладнання, а також самоповага, пов’язана з ефективністю дій, успішністю соціальних відносин та зовнішністю) становлення лідерської позиції майбутніх освітян. Підкреслено, що необхідність формування лідерської позиції майбутніх освітян, творче оволодіння ними ролей педагога-професіонала – вчителя певного предмета, вихователя, тренера, коуча, фасилітатора – висуває високі вимоги до викладачів закладів вищої педагогічної освіти, які самі мають володіти розвиненими лідерськими якостями, добирати зміст, ефективні форми та методи роботи для формування професійної компетентності й лідерського потенціалу майбутніх фахівців освітньої галузі.
Посилання
2. Кононенко О.І. Емоційний інтелект як фактор успішної діяльності в соціальній сфері. Психологія та соціальна робота. 2023. Вип. 1(57). С. 7–13.
3. Кононенко О.І., Кононенко А.О., Крошка К.І., Базика Є.Л. Життєстійкість та ціннісні орієнтації особистості як психологічні ресурси її психологічного здоров’я. Наукові перспективи, 2023. № 9(39). С. 565–575.
4. Кузнєцов М.А., Кабусь Н.Д. Прояв лідерських особливостей особистості майбутніх освітян у контексті їхньої готовності до ризику. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологіяˮ, 2024. Вип. 9(43). С. 590–603. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-9(43)-590-603
5. Піддубна Ю.В., Чепурна Г.Л. Лідерство і мотивація в підприємницькій діяльності в Україні в умовах воєнного стану: психологічний аспекти. Психологія та соціальна робота, 2024. Вип. 1(59). С. 233–242.
6. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
7. Формування лідерської позиції майбутніх інженерів у закладах вищої технічної освіти / Романовський О.Г., Гура Т.В., Резнік С.М., Панфілов Ю.І., Черкашин А.І., Костиря І.В., Бондаренко В.В., за заг. ред. О.Г. Романовського. Харків: НТУ»ХПІ», 2018. 195 с.
8. Чернявська Т.П. Психологічне благополуччя як предиктор професійної успішності. Психологія та соціальна робота, 2024. Вип. 1(59). С. 301–308.
9. Burns, James MacGregor. Transforming Leadership: A New Pursuit of Happiness. New York: Atlantic Monthly Press, 2003, 319 p.
10. Kuznetsov M., Halata О., Diomidova N., Zhvsniia T., Dovzhenko О. The system of psychological predictors of persistence of successful and unsuccessful students in educational activities. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 2020. Вип. 63. С. 54–81.