ПСИХОЛОГІЧНІ ПРИЧИНИ АГРЕСІЇ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Ключові слова: підлітки, ґендерні відмінності, агресивність, криза підліткового віку, психічне здоров’я, психологічне благополуччя

Анотація

У статті висвітлено результати дослідження психологічних причин агресії підлітків стар- шого шкільного віку в умовах війни. У дослідженні взято групу підлітків 9–10 класів міста Подільська. Загальну вибірку даного дослідження становлять 180 осіб віком від 14 до 16 років. Дослідження проводилося за допомогою таких методик, як: тест А. Баса й А. Дарки, тест К. Леонгарда та Г. Шмішека, методика Ч.Д. Спілбергера в адаптації Ю.Л. Ханіна. Проєктивні методи. Під час констатувального етапу дослідження за допомогою статистичного аналізу доведено, що величина коефіцієнта кореляції у хлопчиків високої сили та статистично значу- щою є між такими параметрами, як: ригідність і педантичність (r = 0,411; p ≤ 0,001); тривож- ність і збудливість (r = 0,437; p ≤ 0,001); фізична агресія та дратівливості (r = 0,43; p ≤ 0,001). Величина коефіцієнта кореляції була середньої сили та статистично значущою між такими параметрами, як: вербальна агресія та ригідність (r = 0,267; p > 0,01); циклотимність (r = 0,293; p > 0,001); демонстративність (r = 0,261; p > 0,01). Величина коефіцієнта кореляції в дівчат була високої сили та статистично значущою між такими параметрами, як: фізична агресія та непряма агресія (r = 0,524; p ≤ 0,001); вербальна агресія та циклотимність (r = 0,461; p ≤ 0,001). Коефіцієнти свідчать про прямий зв’язок між цими параметрами.

Посилання

Аршава І., Носенко Д. Суб’єктивне благополуччя і його індивідуально-психологічні та особистісні кореляти. Вісник Дніпровського університету. Серія «Педагогіка і психологія». 2012. № 18 (20). 9/1. С. 3–10.

Архипова Т., Уханова А. Ґендерні особливості агресивної поведінки в контексті психічного здоров’я старших школярів. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020.
https://doi.org/10.33216/2219-2654-2020-52-2-179-192.

Особливості психічного здоров’я першокурсників на етапі адаптації до професійного навчання в умовах воєнного стану / Г. Афузова та ін. Габітус. 2022. Вип. 41. С. 278–283.
https://doi.org/10.32782/2663-5208.2022.41.49.

Бєляєва С. Дитячі негаразди: лікуємо любов’ю. Київ, 2013. 112 с.

Видра О. Вікова та педагогічна психологія. Київ, 2011. 112 с.

Жизномірська О. Ґендерні особливості агресивності у підлітковому віці. Формування ґендерної культури майбутніх учителів. 2005. С. 131–134.

Карпенко Є. Вікова та педагогічна психологія : Актуальні стадії сучасних українськихучених. Дрогобич : Посвіт, 2014. 152 с.

Карамушка Л. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.

Охорона психічного здоров’я в умовах війни : у 2 т. / пер. з англ. Т. Семигіної та ін. 2-ге вид. Київ. : Наш формат, 2022. Т. 1. 568 с.

Павелків В. Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2019. № 30. С. 483–494. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p.
Опубліковано
2024-08-17