ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІОГЕНЕЗИ ВІЙСЬКОВОГО КЕРІВНИКА – ВІД ЗАГАЛЬНИХ І НАЦІОНАЛЬНИХ КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ ДО УПРАВЛІНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ВІЙСЬКОВОГО ПРОФЕСІОНАЛА

Ключові слова: управлінська культура, військовий професіонал, професійна компетентність, управлінська компетентність, військовослужбовець, культура, організація, самоактуалізація

Анотація

У статті визначено, що культура як соціально-психологічний феномен забезпечує перехід від невпорядкованих, хаотичних взаємодій до певної визначеності, узагальненості та порядку. Управлінський аспект культури є закономірністю онтогенетичної природи людської спільноти через її засвоєння у процесі соціалізації. Культура формує програму поведінки конкретних соціальних систем на різних рівнях їх функціонування, супроводжуючи всі прояви людської поведінки і діяльності регулюючи їх за допомогою управлінської культури, яка є соціально-психологічним явищем, характерним для будь-якої установи – системою цінностей, норм, правил і вимог, які визначають специфіку функціонування установи як організації та управління нею певними посадовими особами.

Посилання

1. Алещенко В., Туленков М. Управлінські відносини у дискурсі системної аналітики: соціально-психологічний аспект. Вісник Національного університету оборони України: зб. наук. праць. Київ, 2020. Вип. 1 (71). С. 5–16. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-71-1-5-16.
2. Ковальчук О. Мотиваційні аспекти розвитку управлінської культури військового керівника. Вісник Національного університету оборони України : зб. наук. праць. Київ, 2020. Вип. 5 (58). С. 94–99. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2020-58-5-94-99
3. Корженко В. В., Писаренко Ж. А. Вплив національної культури на формування моделі управління: методики крос-культурного менеджменту. Актуальні проблеми державного управління. 2009. №1 (35). С. 16–26. http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Apdu/2009_1/index. Html
4. Ягупов В. В., Свистун В. І., Кришталь М. А., Король В. М. Управлінська культура і компетентність керівників як системна психолого-педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки : наукове видання / гол. ред. Райко В. В. 2013. № 4(69). С. 291–301. . http://lib.iitta.gov.ua/2747/.
5. Hersey P., & Blanchard K. H. Life cycle theory of leadership. Training & Development Journal. 1969. № 23. Р. 26–34
6. Greenleaf R. K. Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. Paulist Press, New York, 1977. 439 р.
7. Cheng B.-S., Chou L.-F., Wu, T.-Y., Huang, M.-P., & Farh, J.-L. Paternalistic leadership and subordinate responses: Establishing a leadership model in Chinese organizations. Asian Journal of Social Psychology. 2004. 7(1). Р. 89–117.
8. Hofstede G. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture. 2011. 2(1).
9. Bass B. M. Transformational Leadership: Industrial, Military, and Educational Impact. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1998. 208 р.
10. Hofstede G. Cultures’ Consequences: International Differences in Work Related Values. Beverly Hills : Sage, 1980.
11. Schwartz S. H. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values Online Readings in Psychology and Culture. 2012. № 2(1). Р. 1–20. http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116.
Опубліковано
2023-12-04